Višekriterijumsko odlučivanje u upravljanju i optimizaciji ekonomije obrazovanja
Multiple criteria decision aiding in economics of education management and optimization
dc.contributor.advisor | Popović, Zoran | |
dc.creator | Stamenković, Mladen S. | |
dc.date.accessioned | 2016-09-03T19:10:15Z | |
dc.date.available | 2016-09-03T19:10:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T08:31:13Z | |
dc.date.issued | 2016-07-12 | |
dc.identifier.uri | http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=3783 | |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/6399 | |
dc.identifier.uri | https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:12717/bdef:Content/download | |
dc.identifier.uri | http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48152335 | |
dc.description.abstract | Social sciences / economics of education | |
dc.description.abstract | U ovoj disertaciji analiziran je teorijski značaj i mogućnost primene višekriterijumskog odlučivanja u ekonomiji, detaljno se fokusirajući na ekonomiju obrazovanja. U radu je prikazana metodologija ELECTRE familije metoda i ukazano je na njenu važnu ulogu u ekonomskoj teoriji i praktičnoj primeni. Posebna pažnja posvećena je ELECTRE MLO metodi rangiranja, pri čemu su detaljno analizirane njene prednosti i nedostaci, prevashodno se fokusirajući na rešenje problema ciklova koje je ova metoda donela defnisanjem apsolutnog praga značajnosti, i redefinisanjem indeksa saglasnosti i nesaglasnosti. Bazirajući se na metodološkoj osnovi metode, u disertaciji je dokazano da apsolutni prag značajnosti predstavlja, u opštem slučaju, donju granicu nakon koje se neće pojavljivati ciklovi u grafu. ELECTRE MLO metoda primenjena je za procenu atraktivnosti srednjoškolskih obrazovnih profila u Srbiji. Centralni deo teze predstavlja kreiranje više-etapnog modela komparativne analize. Savremena akademska literatura posvetila je pažnju traženju najboljeg primera u praksi radi poređenja, dok su pitanja kako učiti i kako se poboljšati zanemarena. Upravo pomenuta dva pitanja su osnovna motivacija modela ove disertacije. Novokreirani model više-etapne komparativne analize pretpostavlja da kao podlogu ima bilo koju metodu višekriterijumskog odlučivanja koja daje parcijalni pretporedak kao finalno uređenje. U disertaciji je korišćena ELECTRE MLO metoda, ali metodologija modela više-etapne komparativne analize konstruisana je tako da je robusna na promene metodološke osnove za finalno uređenje alternativa. ELECTRE MLO metoda kao i više-etapni model komparativne analize primenjeni su radi rangiranja evropskih obrazovnih sistema, kao i dalje analize putanja razvoja koje će iz tog ranga proizići. Bazirano na ciljevima Evropske unije i zacrtanim ishodima u obrazovanju kao kriterijumima analize, kreiran je rang obrazovnih sistema Evrope. Ovaj rang osnova je za primenu više-etapnog modela komparativne analize. Kao rezultat modela prezentovana je putanja razvoja za Srbiju, iz koje je generisan predlog reformi srpskog obrazovnog sistema. | sr |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | sr | |
dc.publisher | Универзитет у Београду, Економски факултет | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179005/RS// | |
dc.rights | openAccess | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.source | Универзитет у Београду | sr |
dc.subject | višekriterijumsko odlučivanje | sr |
dc.subject | multiple criteria decision aiding | en |
dc.subject | ELECTRE | en |
dc.subject | economics of education | en |
dc.subject | stepwise benchmarking | en |
dc.subject | ELECTRE | sr |
dc.subject | ekonomija obrazovanja | sr |
dc.subject | više-etapni model komparativne analize | sr |
dc.title | Višekriterijumsko odlučivanje u upravljanju i optimizaciji ekonomije obrazovanja | sr |
dc.title | Multiple criteria decision aiding in economics of education management and optimization | en |
dc.type | doctoralThesis | en |
dc.rights.license | BY-NC | |
dcterms.abstract | Поповић, Зоран; Стаменковић, Младен С.; Вишекритеријумско одлучивање у управљању и оптимизацији економије образовања; Вишекритеријумско одлучивање у управљању и оптимизацији економије образовања; | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/4628/Disertacija4435.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/4629/Stamenkovic_Mladen_S.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/4628/Disertacija4435.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/4629/Stamenkovic_Mladen_S.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_6399 |