Višekriterijumsko odlučivanje u upravljanju i optimizaciji ekonomije obrazovanja
Multiple criteria decision aiding in economics of education management and optimization
Metadata
Show full item recordAbstract
Social sciences / economics of education
U ovoj disertaciji analiziran je teorijski značaj i mogućnost primene višekriterijumskog
odlučivanja u ekonomiji, detaljno se fokusirajući na ekonomiju obrazovanja. U radu je
prikazana metodologija ELECTRE familije metoda i ukazano je na njenu važnu ulogu u
ekonomskoj teoriji i praktičnoj primeni. Posebna pažnja posvećena je ELECTRE MLO metodi
rangiranja, pri čemu su detaljno analizirane njene prednosti i nedostaci, prevashodno se
fokusirajući na rešenje problema ciklova koje je ova metoda donela defnisanjem apsolutnog
praga značajnosti, i redefinisanjem indeksa saglasnosti i nesaglasnosti. Bazirajući se na
metodološkoj osnovi metode, u disertaciji je dokazano da apsolutni prag značajnosti
predstavlja, u opštem slučaju, donju granicu nakon koje se neće pojavljivati ciklovi u grafu.
ELECTRE MLO metoda primenjena je za procenu atraktivnosti srednjoškolskih obrazovnih
profila u Srbiji.
Centralni deo teze predstavlja kreiranje više-etapnog modela komparativne analize. Savremena
...
akademska literatura posvetila je pažnju traženju najboljeg primera u praksi radi poređenja, dok
su pitanja kako učiti i kako se poboljšati zanemarena. Upravo pomenuta dva pitanja su osnovna
motivacija modela ove disertacije. Novokreirani model više-etapne komparativne analize
pretpostavlja da kao podlogu ima bilo koju metodu višekriterijumskog odlučivanja koja daje
parcijalni pretporedak kao finalno uređenje. U disertaciji je korišćena ELECTRE MLO metoda,
ali metodologija modela više-etapne komparativne analize konstruisana je tako da je robusna
na promene metodološke osnove za finalno uređenje alternativa.
ELECTRE MLO metoda kao i više-etapni model komparativne analize primenjeni su radi
rangiranja evropskih obrazovnih sistema, kao i dalje analize putanja razvoja koje će iz tog
ranga proizići. Bazirano na ciljevima Evropske unije i zacrtanim ishodima u obrazovanju kao
kriterijumima analize, kreiran je rang obrazovnih sistema Evrope. Ovaj rang osnova je za
primenu više-etapnog modela komparativne analize. Kao rezultat modela prezentovana je
putanja razvoja za Srbiju, iz koje je generisan predlog reformi srpskog obrazovnog sistema.
Faculty:
Универзитет у Београду, Економски факултетDate:
12-07-2016Projects:
- The risks of financial institutions and markets in Serbia-microeconomic and macroeconomic approach (RS-179005)