Proza Ernesta Hemingveja iz ugla teorija roda i razlike
Ernest Hemingway's fiction from the perspective of difference and gender studies
Metadata
Show full item recordAbstract
Temeljeći se na pretpostavci da teorije roda i razlike danas predstavljaju
nezaobilaznu kritičku perspektivu u tumačenju književnih dela, ova doktorska
disertacija je u najširem smislu posvećena istraživanju predstava roda u proznom
stvaralaštvu Ernesta Hemingveja. Imajući u vidu da se kritička ispitivanja
Hemingvejevog opusa neprestano umnožavaju od objavljivanja piščevih prvih pesama i
kratkih priča 1923. godine, ona u drugoj deceniji XXI veka dostižu nepregledne
razmere. Ipak, podrobno ispitivanje obimne kritičke literature pokazalo je da
istraživanje društvenih konstrukcija muškosti i ženskosti u delu Ernesta Hemingveja do
sada nije bilo predmet celovitog proučavanja na srpskom govornom području. Pošto tzv.
tradicionalna kritika s jedne i revizionistička kritika Hemingvejeve proze s druge strane
rod oprečno tumače, dolazimo do opšteg zaključka da delo Ernesta Hemingveja valja
uvek iznova istraživati, kao i da kritička osvetljavanja u ovom slučaju pokazuju svoju
podložnost promeni i... političkom sudu koji zavisi od širih društvenih i kulturnih
konfiguracija. Rad će pokazati da se kritički sud o ulozi koju rod ima u Hemingvejevom
delu umnogome promenio tokom perioda od gotovo jednog veka, zbog čega je važno
sistematizovati postojeće interpretativne pozicije i uvide pre nego ih dopunimo
dodatnima.
Očekujemo da će doprinos ovog rada biti podrobna analiza celokupne
Hemingvejeve proze iz ugla feminističke kritike, gender studija, istraživanja
maskuliniteta i queer studija, čime bi se obogatila do sada objavljena kritička literatura
o proznom delu Ernesta Hemingveja na polju srpske anglistike i proširilo znanje o ulozi
i značaju roda za razumevanje stvaralaštva Ernesta Hemingveja u okvirima istorije
američke književnosti. Pluralističkim teorijskim pristupom rad se usredsređuje na...
Based on an assumption that Theories of Difference and Gender Studies are an
indispensable critical perspective in the interpretation of literary works today, this
doctoral dissertation is largely dedicated to the research into the representations of
gender in the fiction of Ernest Hemingway. Taking into account that critical views of
Hemingway’s works have been incessantly multipled from the very moment of their
first publication in 1923, they reach immense proportions in the second decade of XXI
century. Nevertheless, the thorough overview of massive criticism in question has
shown that the investigation of societal constructions of masculinity and femininity in
the works of Ernest Hemingway has not been exhaustive in Serbian criticism. Since
both traditional and revisionist criticism of Hemingway’s fiction have been interpreting
the topic of gender in opposing ways, we come to an overall conclusion that Ernest
Hemingway’s art is in need of being scrutinized afresh, while criticism a...t large, as in
this instance, forever demonstrates its susceptibility to change and political taste that
depends on larger social and cultural configurations. Due to the fact that the critical
perception of the role of gender in Hemingway’s works has considerably transformed
during the period of almost an entire century, it is essential that the current critical
insights be systematically examined before any new ones are added.
The expected contribution of this dissertation is a careful analysis of an entire
Hemingway’s fiction from the perspective of Feminist Criticism, Gender Studies,
Masculinities Studies and Queer Studies, which serves the purpose of enriching the
present Serbian criticism on Ernest Hemingway’s works in the field of Anglo-American...