Uticaj adaptiranog programa malog fudbala na sposobnost motornog učenja i psihosocijalni status osoba sa Daunovim sindromom
The impact of an adapted indoor soccer program on motor learning ability and the psychosocial status of persones with Down syndrome
dc.contributor.advisor | Perić, Dušan | |
dc.contributor.other | Đurović, Dušanka | |
dc.contributor.other | Džinović Kojić, Danica | |
dc.creator | Milićević Marinković, Bojana | |
dc.date.accessioned | 2021-07-27T12:42:23Z | |
dc.date.available | 2021-07-27T12:42:23Z | |
dc.date.issued | 2021-02-11 | |
dc.identifier.uri | https://educons.edu.rs/studije/doktorske-studije/repozitorijum/ | sr |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18476 | |
dc.description.abstract | Predmet ovog istraživanja je uticaj sportskih aktivnosti koje su prilagoĎene, odnosno adaptirane ka osobama smetnjama u razvoju. U ovoj istraživačkoj studiji opisan je uticaj adaptiranog programa malog fudbala na sposobnost motornog učenja i psihosocijalni status osoba sa Daunovim sindromom, kao i postignutih efekata jednog takvog tretmana. Cilj istraživanja je bio da se utvrdi da li je i u kojoj meri moguće podići nivo motorike i socijalnih veština osoba sa Daunovim sindromom redovnom četvoromesečnom primenom adaptiranog programa malog fudbala. Primenjeno istraživanje realizovano je kroz 16-nedeljni eksperiment sa dve eksperimentalne i jednom kontrolnom grupom. Ispitanici eksperimentalne grupe 1 (N=5) imali su samo dva treninga fudbala nedeljno, dok su ispitanici eksperimentalne grupe 2 (N=6) imali i jedan dodatni trening u drugoj školi fudbala. Kontrolna grupa nije bila podvrgnuta tretmanu. Procenjene su dve grupe varijabli – motoričke i psihosocijalne. Motoričke varijable su procenjene pomoću tri zadatka sastavljena od elemenata fudbala. Psiho-socijalne varijable su pojedine pozitivne i negativne karakteristike ponašanja u grupi i procenjene su pomoću standardizovanog upitnika TRF (Teacher Report Form). Procena motorike sprovedena je samo za eksperimentalne grupe i to u tri vremenske tačke: pre eksperimenta (pre-test), nakon 8 nedelja (tranzitivno merenje) i na kraju eksperimenta (post-test). Podaci o psihosocijalnom statusu ispitanika eksperimentalnih grupa prikupljeni su pre i posle eksperimenta, a kontrolne grupe samo na kraju eksperimentalnog perioda. Rezultati istraživanja su pokazali da je eksperimentalni tretman doveo do izvesnog poboljšanja motorike ispitanika. Poboljšanja nisu bila istog obima u sva tri motorička zadatka. Najveći napredak ostvaren je u koordinacijski najjednostavnijem zadatku, dok promene u koordinacijski najsloženijem zadatku nisu bile statistički značajne. Obim promena pokazuju da je težina motoričkog zadatka važan didaktički element u tretmanu osoba sa Daunovim sindromom. Statistički je dokazano da su sve promene prvenstveno posledica sistematskog treninga i da ne zavise od broja nedeljnih trenažnih seansi. U obe eksperimentalne grupe ostvaren je značajan napredak psihosocijalnog statusa koje su nakon eksperimentalnog perioda imali bolje rezultate od ispitanika kontrolne grupe u svim psihosocijalnim varijablama (nivo agresivnosti, poremećaji pažnje, nivo anksioznosti i depresije, socijalni problemi). Promene negativnih pokazatelja su više izražene od pozitivnih pokazatelja. Ovaj nalaz otkriva da se dugotrajnim sistematskim vežbanjem osoba sa Daunovim sindromom prvenstveno utiče na smanjenje psihosocijalnih problema, a mnogo manje na razvoj poželjnih osobina. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Универзитет Едуконс, Факултет за спорт и туризам | sr |
dc.rights | openAccess | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Универзитет Едуконс | en |
dc.subject | Adaptirano vežbanje | sr |
dc.subject | Daunov sindrom | sr |
dc.subject | motorno učenje | sr |
dc.subject | mali fudbal | sr |
dc.subject | psiho-socijalno ponašanje | sr |
dc.subject.classification | Fizičko vaspitanje i sport | sr |
dc.title | Uticaj adaptiranog programa malog fudbala na sposobnost motornog učenja i psihosocijalni status osoba sa Daunovim sindromom | sr |
dc.title.alternative | The impact of an adapted indoor soccer program on motor learning ability and the psychosocial status of persones with Down syndrome | sr |
dc.type | doctoralThesis | en |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dcterms.abstract | Перић, Душан; Джиновић Којић, Даница; Ђуровић, Душанка; Милићевић Маринковић, Бојана; Утицај адаптираног програма малог фудбала на способност моторног учења и психосоцијални статус особа са Дауновим синдромом; Утицај адаптираног програма малог фудбала на способност моторног учења и психосоцијални статус особа са Дауновим синдромом; | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/72638/MILICEVIC-MARINKOVIC-BOJANA-DISERTACIJA-SA-OBRAZCIMA-TIMS.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/72637/bitstream_72637.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_18476 |