Prikaz osnovnih podataka o disertaciji
Успешност усвајања картографских садржаја и перцептивне способности ученика млађих разреда основне школе
The succes of adopting cartographic contents and perceptive abilities of students in primary school from first to fourth grade
dc.contributor.advisor | Милојевић, Александар | |
dc.creator | Радивојевић, Дејан Ј. | |
dc.date.accessioned | 2016-09-14T11:00:52Z | |
dc.date.available | 2016-09-14T11:00:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-04T13:54:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/6533 | |
dc.identifier.uri | eteze.pr.ac.rs | sr |
dc.description.abstract | Ова докторка дисертација представља покушај да се превазиђу уочени недостаци у наставној пракси.Они се огледају у лошим резултатима ученика у области картографских садржала о оквиру наставе природе и друштва. Ученици ове садржаје веома те+шко усвајају , најчешће механички и без разумеваља. Разлози овоме су недовољан број часова за реализацију и неадекватан поступак обраде ових садржаја. Циљ истраживања је био утврђивање ефеката примене активних метода наставе при обради картографских садржаја на усвојена знања и у односу на перцептивне и спацијалне способности ученика. За реализацију циља изведен је експеримент са паралелним групама. Интевернишућа варијабла у експерименталној групи била је активна настава. Контролна група је радила на традиционалан начин. Постигнућа ученика у области знања након деловања експерименталног фактора утврђени су тестирањем посебно припремњеним тестом знања. Постигнућа у области перцептивних способности утврђена су одговарајућим тестовима способности.Прво тестирање је спроведено по завршетку експерименталног наставног рада. Извршено је и ретестирање ради утврђивања квалитета и трајности знања и способности. Тест знања садржао је 18 питања и задатака конципираних у 6 група од по 3 задатка. Свака група еквивалетна је једном од нивоа знања које је дефинисао Блум у таксономији наставних циљева за когнитивно подручје. Тестирање порцептивних способности учаника обављено је тестом перцептивног процесуирања IT-1 из батерија KOG-3и тестом специјалних способности KBT из батерије KOG 2. Истраживање је спроведено на узорку од 210 испитаника. Узорак су чинили ученици трећег разреда основних школа школске 2013/14. године у општинама Књажевац и Зајечар. Ово је случајни узорак, случајно изабрани подскуп укупне популације ученика трећих разреда основне школе у Србији. Узорак је пригодан јер је формиран избором тренутно доступних ученика. Узорак ученика је посматран са неколико аспекта. Посматрана су постигнућа на тестовима у оквиру формираних група према општем успеху у школи и према успеху из предмета Природа и друштва. Такође су разматрана постигнућа према полу испитаника и према месту у коме похађају наставу. Статистичке технике које су коришћене за обраду података су t-test, F- test и техника корелације. Најважнији закључци који проистичу из резултата истраживања су следећи:Примена активне методе у настави приликом реализације картографских садржаја довела је до квалитетнијих и трајних знања. Уочено је да ученици код којих је реализована активна настава значајно успешније, лакше и брже решавају задатке на тесту знања и на ретестирању. Нису запажене разлике између постигнућа испитаника различитог пола, мада смо очекивали бољи успех код мушкараца с обзиром на теоријске претпоставке о успешности у перцептивним и спацијалним способностима, што се може приписати узрасним каратеристикама ученика. Нису запажене разлике између постигнућа испитаника различитог места становања, мада смо очекивали бољи успех ученика са села с обзиром на то да су више упућена на природно окружење, што приписујемо подједнакој организованости наставе. Постоје статистички значајне корелације између успеха ученика и њихових постигнућа на тестовима знања и тестовима способности. Исте релације постоје између успеха у школи и времена потребног за решавање наведених тестова. | sr |
dc.language.iso | scc | sr |
dc.publisher | Универзитет у Приштини (Косовска Митровица), Учитељски факултет | sr |
dc.rights | openAccess | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.source | Универзитет у Приштини [Косовска Митровица] | sr |
dc.subject | настава природе и друштва | sr |
dc.subject | картографски садржај | sr |
dc.subject | активне методе наставе | sr |
dc.subject | перцептивне способности | sr |
dc.subject | учење | sr |
dc.subject | успех ученика | sr |
dc.title | Успешност усвајања картографских садржаја и перцептивне способности ученика млађих разреда основне школе | sr |
dc.title.alternative | The succes of adopting cartographic contents and perceptive abilities of students in primary school from first to fourth grade | en |
dc.type | doctoralThesis | en |
dc.rights.license | BY-NC | sr |
dcterms.abstract | Milojević, Aleksandar; Radivojević, Dejan J.; Uspešnost usvajanja kartografskih sadržaja i perceptivne sposobnosti učenika mlađih razreda osnovne škole; | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61326/izvestaj_dejan_radivojevic.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61326/izvestaj_dejan_radivojevic.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61325/dejan_radivojevic_dd.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61325/dejan_radivojevic_dd.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_6533 |