Obrazovanje kao činilac kvaliteta slobodnog vremena odraslih
Education as a factor in the quality of leisure of adults
Докторанд
Nikolić Maksić, TamaraМентор
Kačavenda-Radić, NadaЧланови комисије
Mitić, DušanPejatović, Aleksandra
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Cilj istraživanja je ispitivanje povezanosti dva kompleksna fenomena:
obrzovanja odraslih, s jedne strane, i kvaliteta njihovog slobodnog vremena, sa
druge. Zanimalo nas je da li ta povezanost postoji, u kom stepenu, kao i kakva
je ta povezanost. Pritom smo obrazovanje kao činilac posmatrali
dvodimenzionalno: kao determinantu i kao konstitutivni element kvaliteta
slobodnog vremena. Obrazovanje smatramo značajnom determinantom
kvaliteta slobodnog vremena, s obzirom na činjenicu da mnoge obrazovne
karakteristike i obeležja odraslog čoveka određuju njegovo slobodno vreme. U
tom smislu, u okviru ovog istraživanja, tragali smo za onim elementima
obrazovanja koji se mogu javiti i delovati kao činilac kvaliteta slobodnog
vremena. Istovremeno, obrazovanje posmatramo i kao sastavni deo kvaliteta
slobodnog vremena. K ao n jegov s astavni e lement, o brazovanje č ini d eo
sadržaja slobodnog vremena, pa je ujedno i aktivnost slobodnog vremena po
sebi, ali i sastavni deo drugih aktivnosti u slobodn...om vremenu. S obzirom na to
da čini deo slobodnog vremena, opravdano je pretpostaviti da čini i sastavni
deo doživljaja njegovog kvaliteta. Zbog toga smo istraživanjem obuhvatili 520
odraslih ispitanika koji su upisani i participiraju u organizovanim oblicima
dokoličarskog obrazovanja, do kojih smo došli preko institucija i organizacija
koje realizuju takve programe. U istraživanju, koje je teorijsko-empirijskog
karaktera, koristili smo neeksperimentalnu deskriptivnu metodu i podatke
prikupili putem tehnika anketiranja i skaliranja, te na taj način došli do
podataka o statusu i strukturi fenomena obuhvaćenih istraživanjem i
zaključivali o njihovoj povezanosti.
Opšti zaključak istraživanja je da su veze između obrazovanja i slobodnog
vremena odraslih kompleksne, međuzavisne i interferirajuće. Istraživanje je
potvrdilo ranije nalaze andragoških istraživanja obrazovanja i slobodnog
vremena, naročito one koji govore o visokom stepenu samopotvrđivanja
odraslih u slobodnom vremenu i pridavanju značaja slobodnom vremenu, kao i
postojanja potrebe kod odraslih da se obrazuju za slobodno vreme, p a i o nih
koji se tiču povezanosti postojanja pozitivne veze upravo između obrazovne
pripremljenosti za korišćenje slobodnog vremena i samopotvrđivanja u njemu.
Takođe, u istraživanju se ističu rezultati koji govore o postojanju pozitivne
povezanosti između konzistentnosti željenog i aktuelnog ponašanja u pogledu
sadržaja obrazovanja i opšte procene kvaliteta slobodnog vremena, zatim
između intenziteta obrazovne pripremljenosti i procene doprinosa obrazovanja
samopotvrđivanju u slobodnom vremenu, kao i između nivoa formalnog
obrazovanja i procene doprinosa obrazovanja kvalitetu slobodnog vremena.
Mogli smo konstatovati da takvi nalazi otvaraju nova pitanja i teme za dalja
istraživanja, kako u pogledu drugih relevantnih veza i odnosa, tako i u pogledu
produbljivanja dobijenih rezultata i nalaza, dok ujedno predstavljaju solidnu
osnovu za unapređivanje andragoške prakse u slobodnom vremenu odraslih.
Факултет:
Универзитет у Београду, Филозофски факултетДатум одбране:
29-06-2015Пројекти:
- Модели процењивања и стратегије унапређивања квалитета образовања у Србији (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179060)