Ljudski resursi kao strateški potencijal održivog turističkog razvoja Srbije
Doktorand
Premović, Jelena Đ.Mentor
Boljević, AgnešČlanovi komisije
Stojanović-Aleksić, VesnaMilenković, Svetislav
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Brze promene procesa i događaja, skraćivanje životnog ciklusa proizvoda i
tehnologije, povećana konkurencija, koncentracija i centralizacija kapitala su
pojave i procesi koji su uticali na povećanje uloge ljudskih resursa i značaja
upravljanja ljudskim resursima u savremenom poslovanju.
Posebno značajnu ulogu ljudski resursi kao najvažniji neopipljivi poslovni
resursi imaju u turističkoj delatnosti. Kako bi preduzeća današnjice zadržala
ostvarene konkurentske prednosti, ona moraju konstantno da analiziraju i predviđaju
poslovno okruženje u svetlu izbora najbolje strategije za unapređenje svog rada. Zbog
ovih razloga, turistička preduzeća mogu da kreiraju kvalitetan turistički proizvod
i da pružaju kvalitetnu turističku uslugu na bazi kojih će ostvarivati konkurentske
prednosti na promenjivom turističkom tržištu, jedino ukoliko poseduju kvalitetne
i stručne turističke kadrove koji imaju sposobnost anticipacije, kontinuiranog
stručnog usavršavanja i prilagođavanja potrebama i... visoko sofisticiranim
zahtevima savremenih turista.
Konkurentnost turističkih preduzeća današnjice predominantno je, dakle,
uslovljena stepenom znanja i sposobnosti menadžera, ali i svih zaposlenih koji na
direktan i/ili indirektan način učestvuju u kreiranju i pružanju turističke usluge.
Upravo je kvalitet turističkog proizvoda i pružene usluge u direktnoj korelaciji sa
kvalitetom ljudskih resursa, a tržišni i ekonomski efekti tog znanja i stručnosti
sagledavaju se kroz motivisanost i zadovoljstvo turističkih kadrova i nivo
ostvarenog turističkog prihoda, što rezultati konkretnog empirijskog istraživanja
i dokazuju.
Srbija poseduje komparativne prednosti za razvoj turističke delatnosti koje su
zasnovane prvenstveno na prirodnim atraktivnostima, ali i na stvorenim kulturno-
istorijskim vrednostima. Da bi ostvarila i konkurentske prednosti na promenjivom
turističkom tržištu današnjice, Srbija treba da izvrši novo turističko
pozicioniranje.
Permanentno učenje i usavršavanje turističkih kadrova i strateško upravljanje
ljudskim resursima u turističkom sektoru, predstavljaju preduslov stvaranja
efikasnije turističke strukture koja treba da doprinese održivom turističkom
razvoju i razvoju celokupne srpske privrede u predstojećem periodu.
Ovim radom se ukazuje na neophodnost kompleksnog, sistemskog i strategijskog
pristupa ljudskim resursima u funkciji održivog turističkog razvoja Srbije, kao
jednog nedovoljno razvijenog i izdiferenciranog područja srpske poslovne ekonomije
koji ima značajan uticaj na ostvarivanje konkurentskih prednosti preduzeća i
celokupne nacionalne privrede.
Rapid changes in processes and events, shortening products life cycle and technology,
growing of competition, concentration and centralization of capital, are phenomena and
processes that have contributed to increasing the role of human resources and importance of
human resource management in modern business.
Especially important role of human resources as the most important intangible business
resources play in the tourism industry. In order to today’s companies retained achieved
competitive advantage, they must constantly analyze and predict business environment in
light of the selection of the best strategies for improving their work. For these reasons,
tourism enterprises can create a quality tourism product and to provide quality tourist services
on the basis of which will achieve a competitive advantage in the volatile tourism market only
if they have the quality and professional tourism personnel who have the ability to anticipate,
continuously train and adapt to the ...needs and highly sophisticated demands of modern
tourists.
The competitiveness of tourism enterprises today is predominantly, therefore, depends
on level of knowledge and skills of managers, and all employees who directly and / or
indirectly are involved in creating and providing tourism services. It is the quality of the
tourism product and services rendered in direct correlation with the quality of human
resources and market and economic effects of this knowledge and expertise are measured
through motivation and satisfaction of employees in tourism and the level of realized income
from tourism, which results of specific empirical research proves.
Serbia has comparative advantages for development of tourism activities that are based
primarily on natural attractions, but also created the cultural and historical values. In order to
achieve the competitive advantage in the volatile tourism market today, Serbia needs to make
a new tourist positioning.
Continuing education and training of tourism personnel and strategic management of
human resources in the tourism sector are a prerequisite for creating a more efficient tourism
structure that should contribute to sustainable tourism development and the development of
the entire Serbian economy in the period ahead.
This paper points out the necessity of complex, systematic and strategic approach to
human resources in terms of sustainable tourism development in Serbia, as an insufficiently
developed and differentiated area of Serbian business economy, which has a significant
impact on the achievement of competitive advantage of companies and the whole national
economy.