Развој институционалног педагошког образовања у Србији: (1863-1914)
Development of institutional pedagogical education in Serbia (1863-1914)
Author
Mrvoš, IvanaMentor
Vujisić-Živković, NatašaCommittee members
Antonijević, RadovanIlić Rajković, Aleksandra
Milutinović, Jovana
Metadata
Show full item recordAbstract
Предмет овог истраживања је развој институционалног педагошког образовања у Србији у периоду од 1863. до 1914. године, од оснивања Више женске школе у Београду до почетка Првог светског рата. У складу са тим, истраживање је спроведено са циљем да се утврде и објасне процеси и околности који су довели до појаве институција за професионално педагошко образовање и да се сагледа организација и рад тих установа у Србији у периоду од 1863. до 1914. године. Истраживањем је обухваћен период дужи од педесет година, као и педагошко образовање наставног кадра који се школовао за рад у установама од забавишта до средњих школа. Први део рада посвећен је политичким и друштвено-економским приликама у Србији, и њиховоим утицајем на просвету. У другом је дата шира слика образовног система у Србији, док су у трећем приказане различите институције у којима су будући просветни радници стицали знања. Анализом су обухваћени различити сегменти њиховог спољашњег и унутрашњег уређења. Развој институционалног п...едагошког образовања посматран је кроз промене које су се дешавале у нормативним оквирима, наставним плановима и програмима, уџбеницима педагошке групе предмета (уџбеници из опште педагогије, дидактике, методике и историје педагогије), наставном кадру, са акцентом на наставнике педагошке групе предмета, практичној настави у школама вежбаоницама и педагошким семинарима, као и стручним испитима у институцијама за образовање забавиља, учитеља, професора гимназија и педагога, односно онима у којима се стицало педагошко образовање у периоду 1863–1914. године (Богословији, вишим женским школама, заводима за забавиље, учитељским школама, Филозофском факултету).
На основу спроведеног истраживања, потврђене су претпоставке да су на промене на пољу просвете, а самим тим и на развој педагошког образовања доминантно утицали друштвено-економски услови (сложена унутрашња и спољна политика и нестабилно стање у земљи) и развој педагошке науке и педагошке мисли и утврђени су правци тих утицаја.
The subject of this research is the development of institutional pedagogical education in Serbia in the period from 1863 to 1914, from the founding of the Women's High School in Belgrade to the beginning of The First World War. In accordance with that, the study was conducted in order to determine and explain the processes and circumstances that led to the founding of institutions for professional pedagogical education and to review the organization and work of these institutions in Serbia in the period from 1863 to 1914. The research covers a period of more than fifty years, as well as the pedagogical education of teachers who were trained to work in institutions from kindergartens to high schools. The first part of the dissertation is dedicated to the political and socio-economic situation in Serbia, and their impact on education. The second part gives a broader picture of the education system in Serbia, while the third shows the various institutions in which future educators acquire...d knowledge. Тhe analysis covered different segments of their external and internal organization. The development of institutional pedagogical education was observed through changes that took place in the normative framework, curricula, textbooks of the pedagogical group of subjects (textbooks of general pedagogy, didactics, methodics and history of pedagogy), teaching staff, with an emphasis on teachers of the pedagogical group of subjects, practical teaching in practice schools and pedagogical seminars, professional teachers' exams in institutions for the education of preschool, primary school, high school teachers and pedagogues, those in which pedagogical education was acquired between 1863–1914 (Seminaries, women's high schools, preschool teacher training nstitutes, teachers training schools, Faculty of Philosophy).
Based on the conducted research, we confirmed the hypothesis that the changes in the field of education, and thus the development of pedagogical education were predominantly influenced by socio-economic factors (complex domestic and foreign policy and unstable situation in the country) and the development of pedagogical science and pedagogical thought and directions of these influences have been determined.
Faculty:
Универзитет у Београду, Филозофски факултетDate:
14-07-2022Keywords:
историја образовања / history of education / pedagogical education / institutional education / preschool teacher education / primary school teacher education / high school teacher education / faculty teacher education / pedagogue education / педагошко образовање / институционално образовање / образовање забавиља / образовање учитеља/учитељица / образовање професора гимназија / образовање педагогаRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Особине личности као корелати мотивације за рад и спремност за перманентно образовање / Personality traits as the corellates of work motivation and readiness for permanent education
Marković, Emilija I. (Универзитет у Београду, Филозофски факултет, 31-03-2014) -
Образовање као компонента каријерног вођења и саветовања у транзиционим периодима професионалног развоја одраслих / Education as a component of career guidance and counseling in transition periods of adults professional development
Mihajlović, Dubravka (Универзитет у Београду, Филозофски факултет, 05-02-2022) -
Професионализација, стручно усавршавање и процеси развоја локалне самоуправе / Professionalization, professional development and local self-government development
Urošević, Zorica M. (Универзитет у Београду, Правни факултет, 05-07-2016)