Говор врањске деце предшколског и школског узраста - социолингвистички приступ
The dialect of the preschool and school children from Vranje - sociolinguistic approach ; Диалект дошколâнáх и школâнáх детеè из Вране - социолингвистическиè аспект
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Предмет докторске дисертације Говор врањске деце предшколског и
школског узраста – социолингвистички приступ јесте говор врањске деце
предшколског и школског узраста, анализа одређених језичких особина и њихова
употреба у зависности од нејезичких чинилаца. У говору деце пратили смо и
истраживали оне језичке особине које су у нашем прелиминарном истраживању
показале нестабилност и колебање: место акцента, полугласник, одрични облик
помоћног глагола јесам у презенту, глас х, финално л у радном глаголском придеву,
заменице и прилози с финалним ј (кој, тој, никој, такој, овакој), енклитички облици
заменица, компарација придева, радни придев глагола с основом на -ну, треће лице
множине презента, грађење футура, удвајање заменичког објекта, деклинација
именица. Поред описа наведених особина, пратили смо и њихову употребу у
зависности од следећих нејезичких чинилаца: узраст ученика, пол, образовање оба
родитеља, место становања (центар / периферија града), (не)похађање вртића (иде /
не иде у ...вртић)...
The subject of the doctoral dissertation entitled The dialect of the preschool and
school children from Vranje – sociolinguistic approach is the dialect of the preschool and
school children from Vranje, the analysis of the certain linguistic chracteristics and their
usage, depending on the non-linguistic factors. What was followed and examined in the
children's dialect was the language characteristics, which showed instability and hesitation
in our preliminary research: the place of accent, semi-sound, negative form of the auxiliary
to be in the present tense, sound h, final l in past active participle, pronouns and adverbs
with the final j (koj, moj, nikoj, такој, овакој), short forms of pronouns, comparison of
adjectives, past active participles of the verbs whose stem finishes in nu, third person plural
in the present, formation of the future tense, doubling of the pronoun object, declination of
nouns. Apart from the description of the mentioned characterisitcs, we followed their us...age
depending on the following non-linguistic factors: pupils' age, sex, education of both
parents, the location of living (the centre or the suburbs), whether the children attended
kindergarten or not...