Show simple item record

The closing of the american mind in on the open road by Steve Tesich and resurrection blues by Arthur Miller

dc.contributor.advisorЛончар Вујновић, Мирјана
dc.creatorШошкић, Радоје В.
dc.date.accessioned2018-03-09T09:26:37Z
dc.date.available2018-03-09T09:26:37Z
dc.date.available2020-07-04T13:52:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/9213
dc.identifier.urieteze.pr.ac.rssr
dc.description.abstractДокторска теза „Сумрак америчког ума у драмама На отвореном друму Стива Тешића и Блуз за Месију Артура Милера“ замишљена је као херменеутичка анализа социјалних и политичких драмских комада двојице великана савремене америчке драме – Артура Милера и Стива Тешића, иначе рођеног Ужичанина који је емигрирао у Америку када му је било четрнаест година. Окосницу рада представља тумачење двије драме, На отвореном друму (1992) и Блуз за Месију (2002), у којима поменути аутори драматизују сумрак америчког друштва у виду моралног, интелектуалног и духовног пропадања проузрокованих подмуклом идеологијом капитализма и корпоративном моћи. Ликови у Милеровим и Тешићевим комадима оваплоћење су интелектуално-политичко-психолошких проблема савременог америчког друштва. Они симболизују крајњи облик духовног вртлога и моралне тромости који су покренути бјекством од слободе као позива који им је Бог упутио, губитком додира с другим људским бићима и с природним поретком ствари. Посебан акценат теза ставља на фаустовску душу западњачке цивилизације која је, потпомогнута некритичком вјером у аутоматски напредак и Рационализмом који је изумио надмоћну мегамашину, усмјерена на освајање свјетске власти и опсијењена тоталном доминацијом. Узрок таквог обрасца дјелања лежи у склапању пакта западњачке цивилизације са демонским силама, ђаволом, док су посљедице таквог чина несагледиве – губитак душе и култ антиживота, антисврхе, антиреда, антиумјетности.Осим тога, теза, подвлачећи важност „историјског чула“ (критичког чула) као концепта који наглашава нераскидиву везу између прошлости и садашњости, објашњава разлоге који су навели двојицу поменутих драматичара да на прелазу у XXI вијек напишу комаде о Исусовом Другом доласку. Драматизујући поновно убијање Исуса, Тешић и Милер настоје показати да свеколико зло настаје из жеље да човјек побјегне како не би себи признао да је одговоран. Исус се у њиховим драмским текстовима појављује се као архетип људскoг цјеловитог бивства, чије сакаћење или занемаривање осујећује развој човјекове личности, која ни у ком случају није завршена датост, него човјеков задатак и идеал.Усљед давања примата прагматичном, калкулативном разуму који с људским бићима рачуна као са потрошним средствима, умјесто унутрашњем гласу савјести којој треба да служе, код већине ликова из Милерових и Тешићевих социјалних и политичких драма долазе до изражаја трагичне посљедице несразмјера између духа и осјећања, растући јаз између церебрално-интелектуалне функције и афективно-емоционалног искуства, јаз између мишљења и осjећања, духа и срца – што је главна одлика интелектуализма модерне егзистенције. У тези се посебно истиче значај етичке традиције у дјелима мислилаца који су се бавили проблематиком „дисоцијације сензибилитета“, у којој се посебно истичу Хамваш, Пинтер, Бонд, Франкл, Достојевски, Толстој, Фром, Бауман, Де Ружмон, Мамфорд, Берђајев и други, на коју се Милер и Тешић надовезују. Хронолошким приступом теза, такође, тумачи поменуте драме у свијетлу њихове критике америчког друштва орјентисаног на максималну потрошњу и бјесомучну и бескрајну забаву који га бацају у морални нихилизам и отупјелост. Критикујући америчку културу (неангажованости, дисконтинуитета и заборава) која је пасивно одустала од лингвистичких и интелектуалних алатки помоћу којих би се могла носити са свом сложеношћу стварности и како би могла разлучивати опсјену од стварности, аутори нуде алтернативне обрасце трагања за истином и општим добром. Напосљетку, неумољивом детерминизму, техницизму који нужно води до обезличавања и колективизму који минира аутономију човјека и тако уско каналише његово дјелање, теза супротставља хуманистичка становишта која су дубоко субверзивна у односу на анонимне корпоративне силе и моћнике, и која у средиште људског бивства стављају љубав, а не борбу за опстанак.sr
dc.language.isosccsr
dc.publisherУниверзитет у Приштини (Косовска Митровица), Филозофски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Приштини [Косовска Митровица]sr
dc.subjectАртур Милерsr
dc.subjectСтив Тешићsr
dc.subjectфаустовска душа Америкеsr
dc.subjectгубитак душеsr
dc.subjectсумрак ума и моралноsr
dc.subjectИсусsr
dc.subjectкултура опсјенеsr
dc.subjectтехницизамsr
dc.subjectљубав као принцип реда.sr
dc.subjectдуховноsr
dc.subjectфизичкоsr
dc.subjectприродно пропадањеsr
dc.titleСумрак америчког ума у драмама на отвореном друму Стива Тешића и блуз за Месију Артура Милераsr
dc.title.alternativeThe closing of the american mind in on the open road by Steve Tesich and resurrection blues by Arthur Milleren
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBYsr
dcterms.abstractLončar Vujnović, Mirjana; Šoškić, Radoje V.; Sumrak američkog uma u dramama na otvorenom drumu Stiva Tešića i bluz za Mesiju Artura Milera;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61244/radoje_soskic_dd.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61245/izvestaj_radoje_soskic.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61244/radoje_soskic_dd.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/61245/izvestaj_radoje_soskic.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_9213


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record