Faktori napredovanja na testu čitalačke pismenosti: predstave o znanju i karakteristike školskog konteksta
Factors of progress in reading literacy test : views about knowledge and characteristics of school context:doctoral dissertation
Докторанд
Jovanović, Vitomir P.Ментор
Baucal, AleksanderЧланови комисије
Pavlović-Babić, DragicaPetrović, Danijela
Kovač-Cerović, Tinde
Trebješanin, Biljana
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Osnovni cilj ovog rada je a) da se identifikuje s
tepen povezanosti merenih faktora sa
napredovanjem učenika na testu čitalačke pismenosti
i b) da se utvrde i opišu karakteristike onih
škola čiji učenici napreduju više i manje u odnosu
na očekivanje formirano na osnovu regresione
prave prosečnog socio-ekonomskog statusa učenika je
dne škole i prosečnog napredovanja učenika
te škole na testu čitalačke pismenosti koncipiranim
u okviru PISA studije i da se na osnovu rezultata
formulišu mere obrazovne politike koje mogu povećati postignuća načih učenika.
U teorijskom delu rada opisani su faktori koji su uticali na promenu paradigme u merenju
obrazovnih ishoda u psihologijji obrazovanja i koji
su doveli do korišćenja konceptualizacije
obrazovnih ishoda merenih na način kako je to urađe
no u ovoj studiji. Ovi faktori su kategorisani u
dve grupe: 1) u grupu onih uticaja koji su došli iz
same nauke na osnovu empirijskih i teorijskih
proučav...anja, kao što su silaženje sa scene logičkog
pozitivizma u psihologiji najvidljivije kroz pad
bihejviorizma i uspon kognitivističkih, socijalno-kognitivističkih i konstruktivističkih teorija učenja,
a zatim i razvijanje kompleksnih statističkih tehnika za konstrukciju psiholoških testova (IRT) 2) u
grupu onih uticaja koji nisu došli iz same nauke već su posledica različitih političkih, demografskih
i
ekonomskih promena, kao što su npr. javljanje praksi testiranja, uticaj globalizacije i razvoj
savremenih tehnologija. Prikazan je referentni okvir PISA studije i čitalačke pismenosti u okviru nje,
kao i konceptualne, empirijske i teorijske kritike
na račun PISA studije kao i kontraargumenti u
prilog svrsishodnosti ovakvog načina merenja obrazovnih postignuća učenika. Na osnovu više
teorijskih modela uspešne škole, kao što je to OECD-ov model uspešne škole, model
decentralizovane (autonomne) škole i dinamički model efektivne škole, kreiran je referentni okvir
za kvalitativnu analizu koja je koriščena u fazi identifikacije karakteristika uspešne i manje uspešne
škole u Srbiji. U daljem delu rada koji se bavi teorijskim osnovama istraživanja, obrazložen je izbor
konstrukata koji su ušli u studiju kao potencijalni
faktori (korelati) napredovanja učenika na testu
čitalačke pismenosti (školska samoefikasnost, pojam
o sebi, stavovi prema nastavnicima i prema
školi, procena učeničkih ciljeva, intrizička i ekstrinzička motivacija proširena shvatanjem teorije
samodeterminacije Desaja i Rajana, epistemološka uverenja, metakognitivne strategije čitanja,
uživanje u čitanju, socio-ekonomski status učenika)
...
The main goal of this research is a) to identify the correlation between the measured
factors with the progress of students in reading literacy test, and b) to a provide description of the
characteristics of those schools whose students achieve more and achieve less compared to the
expectations formed on the basis of regression line
between average socio-economic status of
school and average student progress in school reading literacy test set up in the PISA study.
In the theoretical part of the paper there are described factors that influenced the shift of paradigm
in the measurement of educational outcomes in educational psychology and that led to the use of
conceptualizations of educational outcomes as they
are measured in this study. These factors of
influence are categorized into two groups: 1) in the group that have came out of the science on the
basis of empirical and theoretical studies, as descent of logical positivism in psychology most
evid...ent through the fall of behaviorism and rise of
cognitive psychology and social-constructivistic
learning theories, as well as development of complex statistical techniques for the construction of
psychological tests (IRT) 2) in the group of influences that did not come from science per se, but are
consequences of different political, demographic and economic changes, such astesting practices,
the impact of globalization and the development of
new technology. Referent framework is
presented for PISA reading literacy studies and within it, there are presented conceptual, empirical
and theoretical criticisms of the PISA studies and
counter-arguments in favor of the usefulness of
this method in measuring student achievement as well. Based on several theoretical models of
successful schools, such as the OECD's model of successful schools, decentralized model of
autonomous school and a dynamic model of effective
schools, framework for qualitative analysis is
created, which is used in the process of identifying the characteristics of successful and less
successful schools in Serbia. Following part of the
paper deals with the theoretical basis of the
research, explaination of the choice of constructs
that were entered in the study as potential factors
(correlates) of students'progress in reading literacy test (academic self-efficacy, self-concept,
attitudes toward school and teachers, assessment of
students' goals, extrinsic motivation and
intrinsicmotivation expanded understanding of the theory of self-determination of Ryan and Deci,
epistemological beliefs, metacognitive reading strategies, reading enjoyment, socio-economic status
of students)...
Факултет:
Универзитет у Београду, Филозофски факултетДатум одбране:
23-01-2014Пројекти:
- Идентификација, мерење и развој когнитивних и емоционалних компетенција важних друштву оријентисаном на европске интеграције (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179018)