Telo i prostor – metafizički smisao akta
Body and space – metaphysical meaning of nude
Author
Colić, UglješaMentor
Martinović, DraganCommittee members
Dolovački, VasilijeJovanov, Jasna
Furunović, Zoran
Lazić, Nebojša
Metadata
Show full item recordAbstract
Ovaj rad istražuje metafizički smisao ženskog akta, trudeći se da zahvati svu njegovu kompleksnost, spolja i iznutra. Autor polazi od pretpostavke da je u modernom životu, pa i u umetnosti došlo do banalizacije i komercijalizacije telesnosti i gubljenja značenja smisla lepe telesnosti. S druge strane, u samoj umetnosti akt je bezvremena, večita tema, nasuprot temama koje nastaju iz pobuda senzacionalizma i/ili potreba dnevne politike. Otuda u svakom vremenu, pa i savremenom, ima smisla iznova preispitati izvore i smisao poimanja akta.
Služeći se raznovrsnim metodama, istorijskom, filozofskim i umetničkim, autor proučava odnos tela i prostora i odnos tela i tela, sa ciljem da nađe autentičan slikarski prikaz ženskog akta, u kontekstu savremene likovne umetnosti, izučavajući telesnost u prostoru, istovremeno umetnički i filozofski, u metafizičkom, bezvremenom smislu.
Rezultat istraživanja je samostalna izložba slika ženskih aktova, koje predstavljaju autentični izraz u likovnoj umetnos...ti. Aktovi predstavljeni bez prostorne veze sa nekim, bilo kojim drugim predmetom, suočavaju sa metafizičkim pitanjima smisla akta. Samo prikazom ženskog akta otkrivaju mogućnost dubljeg, metafizičkog izražavanja i razumevanja telesnosti nasuprot njene kulturne industrijalizacije i tržišne ideologije.
U teorijskom delu rada ženski akt je prikazan kroz istoriju umetnosti, ne samo istražujući određene autore koji su se bavili istom tematikom, već i interpretacijom njihovih radova, kao i istraživanje metoda prikazivanja akta u istoriji umetnosti. Ovaj deo sadrži i rezultate preispitivanja filozofskog istraživanja umetnosti kroz: semiotičku, ontološku, strukturalističku i hermeneutičku metodu, sa ciljem da se kroz filozofiju umetnosti izuči metafizički smisao akta. Konačno, autor opisuje nastanak autentičnog likovnog izraza ženskog akta, kako ideje kroz likovnu poetiku, tako i u slikarskom, tehnološkom smislu, razvoj tehnologije i upotrebe različitih materijala i metoda koje je autor disertacije koristio u slikarstvu.