Poetika dramskog stvaralaštva Sare Kejn u kontekstu nove britanske drame
The poetics of Sarah Kanes dramatic works in the context of in-yer-face theatre
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Doktorska disertacija Poetika dramskog stvaralaštva Sare Kejn u
kontekstu nove britanske drame se bavi analizom dramskog stvaralaštva britanske
autorke Sare Kejn koje obuhvata pet komada: Razneseni, Fedrina ljubav, Očišćeni,
Žudnja i Psihoza u 4:48. Analiza ima za cilj da rasvetli formalne i tematske odlike
navedenih drama kao i autorkina shvatanja dramskih tehnika, pozorišnih konvencija
i kulturnih, društvenih i ideoloških fenomena kako bi se procenio autorkin
doprinos savremenoj britanskoj dramaturgiji.
Disertacija se sastoji iz pet poglavlja. Uvod se tiče teorijsko-metodološkog
koncepta rada i obuhvata metodologiju, hipoteze, strukturu disertacije i kratak
pregled poglavlja. Drugo poglavlje je podeljeno na dva segmenta od kojih prvi ispituje
odnos između tradicije i novine u evropskoj dramskoj i pozorišnoj umetnosti od
začetka moderne drame u poslednjoj dekadi 19. veka sve do sredine 20. veka i teatra
apsurda, a drugi predstavlja ključne teorijske koncepte koje su ponudili antropolo...g
Viktor Tarner, teoretičar performansa Ričard Šekner i nemački teatrolog Hans
Tis-Leman.
Treće poglavlje prati razvoj londonskog pozorišta Rojal Kort od sredine
pedesetih godina do početka novog milenijuma i razmatra pojam novog pisanja i novih
dramskih tekstova pisanih za britansko pozorište. Drugi deo istog poglavlja daje
pregled glavnih predstavnika i ključnih odlika novog dramskog i pozorišnog
senzibiliteta devedesetih godina 20. veka (eng. in-yer-face theatre) i razmatra
mogućnosti pronalaženja ekvivalentnog izraza na srpskom jeziku kojim bi se označio
ovaj specifično britanski fenomen. U ovom delu se takođe postavlja teza da je
stvaralaštvo Sare Kejn, kao oličenje čitavog senzibiliteta, proizašlo iz
različitih eksperimentalnih težnji koje su obeležele evropsko i britansko
pozorište u prethodnim dekadama. Prvi deo četvrtog poglavlja se bavi autorkinim
životom i idejom iskustvenog teatra, dok drugi deo predstavlja detaljnu analizu
autorkinih drama i pruža uvid u mehanizme koji se nalaze u osnovi njenih
stvaralačkih procesa i eksperimentalnih tehnika. Analiza dramskog stvaralaštva
pokazuje da se Kejnova služi različitim umetničkim postupcima oneobičavanja kako
bi preobrazila sadržaj svojih drama i podrila pozorišne i društvene konvencije. U
skladu sa tim poslednje poglavlje prikazuje autorku kao jednu od retkih inovatora u
britanskoj drami čija dela predstavljaju istinski izazov za publiku i pozorišne
stvaraoce.
The dissertation The poetics of Sarah Kane’s dramatic works in the context of in-yerface
theatre is focused on the analysis of five plays written by British playwright Sarah Kane:
Blasted, Phaedra’s Love, Cleansed, Crave and 4.48 Psychosis. The analysis aims to
illuminate the formal and thematic qualities of the aforementioned plays as well as the
author’s attitude towards dramatic techniques, theatrical conventions, and cultural, social and
ideological phenomena so as to assess Kane’s contribution to contemporary British
dramaturgy.
The study is divided into five units. The Introduction presents the research
methodology, research questions, dissertation structure and summary. The second chapter is
divided into two segments, the first of which examines the relationship between tradition and
novelty in European drama and theatre from the beginning of Modern drama in the 1890s all
the way to the Theatre of the Absurd in the 1950s, while the second delineates basic
theoretical concepts pr...oposed by the anthropologist Victor Turner, performance theorist
Richard Schechner, and German theatrologist Hans Thies-Lehmann. The third chapter charts
the development of the Royal Court Theatre from the 1950s until the new millennium, and
looks at the concept of New Writing for the British theatre in general. The second part of this
chapter outlines the main representatives and general characteristics of the new theatrical
sensibility in the 1990s, the so-called in-yer-face theatre, and considers the possibilities of
finding an adequate expression in the Serbian language to mark this specifically British
phenomenon. It also argues that Sarah Kane’s work as the epitome of in-yer-face theatre
sprang from various experimental urges that governed the European and British theatre in the
previous decades. The first part of the fourth chapter is dedicated to Sarah Kane’s life and to
the idea of experiential theatre. The second part provides a thorough analysis of Kane’s
dramatic works and offers an insight into the author’s mechanisms underlying the creative
processes and experimental techniques. The analysis shows that Sarah Kane uses various
artistic techniques of estrangement in order to transform the content of her plays and to
subvert and counter theatrical and social conventions. Accordingly, the final chapter of the
dissertation presents Sarah Kane as one of the rare innovators in British drama whose works
represent a true challenge for theatre-makers and audiences alike.