Развојни потенцијал и модалитети коришћења ручно израђених играчака на предшколском узрасту
Development potential and usage modalities of handmade toys at preschool age
Metadata
Show full item recordAbstract
Значај игре за дете је велики јер утиче на његов свеукупни развој. У
предшколском узрасту дете упознаје стварност путем игре, а у вртићу она
представља оквир у којем се одвија читав васпитно-образовни рад. Тако и
уметност и уметнички процеси за дете у овом узрасту имају карактер игре.
Проблем којим се бавимо у овом раду jeсте дечјa истраживачкa и
продуктивна игрa у оквиру осмишљених ликовних активности, с децом
предшколског узраста у вртићу, у којој израђени објекти/предмети имају улогу
играчке, те их посматрамо као средство у игри откривања и стварања, али и као
подстицај за нове стваралачке игре. Намера нам је да покажемо да у оквиру
методички осмишљених и пажљиво вођених процеса деца, чак и у најмлађем
узрасту, могу истраживати начине на које ће израдити предмете с којима ће се
играти, који ће као такви за њих имати посебан значај, али који ће уједно
допринети различитим аспектима сазнања и развоја.
Циљ рада је, стога, да се истраже и утврде позитивни ефекти које процеси
ручног изра...ђивања предмета/играчака и начини њиховог коришћења могу имати
на свеукупни развој деце предшколског узраста.
Полазне основе за теоријска разматрања ове теме јесу природна потреба
деце за игром, холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративна природа уметничких, то јест, ликовних активности.
Будући да се и холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративни приступ настави уметности заснивају на искуственим
процесима учења у којима игра има значајну улогу, успостављањем везе између
њих, показано је да су манипулативне и продуктивне активности које се одвијају
у оквиру неких холистичких педагошких система (Монтесори, Ређо Емилија и
Валдорф педагогија) блиске истраживачкој и продуктивној природи ликовних
активности. Представљањем идеја које се односе на различите аспекте развоја
детета у оквиру манипулативне и продуктивне игре показано је да манипулација и
истраживање материјала и објеката – самим тим и израда нових предмета који се
могу користити у игри – могу бити средство изражавања и сазнања, развоја
фантазије, креативности, социјалних вештина итд., тe да тако утичу на развој
детета у целини.
Из перспективе кључних аспеката развоја, у методичкој литератури и
пракси, анализирани су елементи ликовног процеса (материјали, поступци и
технике) у примерима ликовних активности у којима се могу израђивати играчке,
као и начини њихове употребе у различитим врстама игре. Представљена је и
улога коју васпитач може имати, осим осмишљавања и вођења ликовних
активности, у подстицању саме игре и отварању нових могућности за стварање
кроз игру.
Eмпиријским истраживањем испитивано је мишљење васпитача у нашим
вртићима о значају ручног израђивања играчака и њихове употребе, као и
постојећа пракса и могући проблеми у њиховом спровођењу. Резултати
истраживања показују да васпитачи у изузетној мери увиђају значај ових процеса
за све аспекте развоја детета, али да њихова заступљеност, иако задовољавајућа,
није у складу са значајем који им васпитачи приписују.