Karakterizacija glavnih ženskih likova u romanima Margaret Etvud
The characterization of the female protagonists in the novels by Margaret Atwood
Metadata
Show full item recordAbstract
Cilj doktorske disertacije, Karakterizacija glavnih ženskih likova u romanima
Margaret Etvud, jeste da objasni različite procese umetničkog oblikovanja
protagonistkinja u proznom opusu ove kanadske spisateljice. Teorija likova uglavnom je
zapostavljena u književnoj kritici te je u ovom radu kombinovana naratološka i
kontekstualna analiza da bi se rasvetlili najvažniji aspekti nastajanja autonomnih
književnih junakinja u postmodernističkim tekstovima Margaret Etvud. Dijahrona
analiza romana, kroz kritičko-istorijske preglede i književno-teorijske zabeleške,
omogućila je sveobuhvatno sagledavanje karakterizacije protagonistkinja u opusu ove
kanadske autorke.
Disertacija ima tri poglavlja.
Prvo poglavlje, „Uvod”, bavi se autobiografskim aspetkima u prozi Margaret
Etvud i analizama njenih književno-teorijskih i kritičkih studija.
U drugom poglavlju, „Deviktimizacija ženskih arhetipova u postmodernističkim
romanima Margaret Etvud”, predstavlja deset romana Margaret Etvud (Jestiva žena,
Izra...njanje, Proročica, Život pre muškarca, Telesna povreda, Sluškinjina priča, Mačje
oko, Alijas Grejs, Kradljivica-nevesta i Slepi ubica) u kojima se istražuje karakterizacija
glavnih ženskih likova pomoću deskriptivne metode kombinovane sa psihonaracijama,
dijalozima i unutrašnjim monolozima. Ovde razlikujemo direktnu ili indirektnu
karakterizaciju, statičku ili dinamičku, shematsko ili tipsko oblikovanje likova, kao i
metaforičku karakterizaciju.
Treće poglavlje, „Zaključak”, osvrće se na mitološke, istorijske, sociološke i
psihološke tekstove u čijem središtu istraživanja jeste postmodernističko pripovedanje i
ženski likovi u književnom opusu Margaret Etvud. Rezultat ove disertacije jeste jasno
definisanje modela po kojima su njene protagonistkinje postale autentične. Junakinje
prolaze kroz četiri faze transformacije ličnosti i održavaju ravnotežu izmedju sopstvenih
životnih pravila i utvrđenog društvenog kodeksa.
The objective of the doctoral dissertation, The Characterization of the Female
Protagonists in the Novels by Margaret Atwood, is to explain the different processes in
artistic creating of the female protagonists in the fiction of the Canadian author. The
theory of literary character has largely been neglected in literary criticism and this
dissertation applies narratological and contextual analysis to elucidate the most
important aspects of the autonomous literary heroines in the postmodern texts by
Margaret Atwood. Diachronic analysis of her novels, with the historical-critical
researches and literary-theoretical texts, has enabled a comprehensive understanding of
the characterization of the female protagonists in the work by the Canadian novelist.
The dissertation has three chapters.
The first chapter, “The Introduction”, deals with the autobiographical aspects in
the fiction by Margaret Atwood, and the analysis of her studies in literary theory and
criticism.
The second chapter, “De...-victimization of the Female Archetypes in the
Postmodern Novels by Margaret Atwood”, presents ten novels by Margaret Atwood
(The Edible Woman, Surfacing, Lady Oracle, Life Before Man, Bodily Harm, The
Handmaid’s Tale, Cat's Eye, Alias Grace, The Robber Bride and The Blind Assassin)
where the characterization of the female protagonists is explored by descriptive methods
combined with psycho - narratives, dialogues and internal monologues. Here we
distinguish between direct and indirect characterization, static or dynamic, schematic or
typical figures, and metaphorical characterization.
The third chapter, “The Conclusion”, refers to the mythological, historical,
sociological and psychological texts focusing on the postmodern narrative and female
characters in the work by Margaret Atwood. The result of this dissertation is to clearly
define the authentic models of her female protagonists experiencing four stages of
6
personality transformation, and balancing among their own life patterns and the
determined social codex.