Самовредновање наставника у функцији унапређивања васпитно-образовног рада
Teacher's self-evaluation in the function of the improvement on pedagogical and educational work
Metadata
Show full item recordAbstract
У овом раду аналитички се приступа проблему самовредновања наставника. У
теоријском делу рада полази се од сагледавања квалитета образовања, система вредновања
и самовредновања као начина обезбеђивања квалитета. Предмет проучавања је
самовредновање рада наставника, као сегмент система вредновања, а у функцији
унапређивања васпитно-образовног рада. Овај проблем се разматра у односу на различите
приступе и оквире, као и у односу на функције које се остварују овим процесом.
Разматрају се место и улоге наставника у процесу самовредновања, наставничке
компетенције неопходне за спровођење самовредновања, као и улога овог процеса у
професионалном развоју наставника.
Предложени модел самовредновања наставника усмерен је на подстицање
култутуре вредновања и самовредновања, а заснива се на принципу добровољности,
ваљаности, отворености наставника према резултатима самовредновања и савременом
професионалном приступу овом процесу. Како основна сврха самовредновања укључује
развојност, тако и предл...ожени модел подстиче наставнике на позитивно мењање и
унапређивање свога рада.
Резултати истраживања показују недовољну заступљеност самовредновања
наставника у пракси. Примењени модел, према процени наставника је допринео
мотивацији за спровођење самовредновања, подстицао јачање појединих наставничких
компетенција за самовредновање − примена резултата самовредновања у планирању
будућег рада и спремност за континуирано самовредновање. Такође, допринео је да
наставници јасније уоче и препознају сврху самовредновања и повезивање
самовредновања свога рада и самовредновања рада школе. Закључује се да је неопходно
развијања културе вредновања и самовредновања кроз професионално образовање и
усавршавање наставника.
In this paper there is an analytical approach to the problem of teacher’s self-evaluation. In
theoretical part of the paper starts with a review of the quality of education, the system of
evaluation and self-evaluation as a way of ensuring the quality. The study subject is
self-evaluation of the teacher’s work, as a part of the evaluation system, in the function of the
improvement on pedagogical and educational work. This problem is discussed in relation to
different approaches and frameworks, as well as to the functions realized by this process.
It discusses the place and the roles of a teacher in the process of self-evaluation, the teacher’s
competencies necessary for the self-evaluation implementation, along with the role of this
process in the professional development of a teacher.
The proposed model of self-evaluation is aimed at encouraging the culture of evaluation
and self-evaluation, and is based on the principle of willingness, validity, extroversion of the
teacher according ...to the results of self-evaluation and contemporary professional approach to this
process. As the main purpose of self-evaluation involves the development, so the proposed model
encourages the teachers to positive change and improvement on their work.
The research results show an unsatisfying application of the teachers' self-evaluation
in practice. The applied model, according to the teachers' estimation, has contributed to motivate
for the self-evaluation implementation, encouraged the strengthening of individual teacher's
competencies for self-evaluation – aiming to apply the results of self-evaluation in the planning
future work and willingness for continuous self-evaluation. It has also contributed
the teachers clearly notice and recognize the purpose of self-evaluation and the connection
between their own self-evaluation of the work and self-evaluation of the school work. It is
concluded that it is necessary to develop the culture of evaluation and self-evaluation through
professional education and the teachers' training.