Uticaj uslužnog liderstva sa aspekta performansi zaposlenih na poslovne ishode hotelskih preduzeća Republike Srbije
The impact of servant leadership from the aspect of employee performance on the business outcomes of hotel companies of the Republic Serbia
Докторанд
Алавук, ЂорђеМентор
Blešić, IvanaPetrović, Marko
Чланови комисије
Vukosav, SvetlanaBlešić, Ivana
Petrović, Marko
Ivkov, Milan
Pivac, Tatjana
Sekulić, Dejan
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Upravljanje hotelskim preduzećima se zasniva na poštovanju niza ekonomskih faktora, međutim savremeni trendovi ove delatnosti konstantno ukazuju na značaj ljudskih resursa. Percipiranje osoblja hotela kao faktora tržišne uspešnosti, podrazumeva kreiranje radnog okruženje u okviru kog bi potencijal i motivacija zaposlenih bili adekvatno iskorišćeni u te svrhe. Ono podrazumeva poseban pristup menadžera ljudskih resursa, koji teži poistovećivanju individualnih potreba zaposlenih sa interesima preduzeća. Na ovaj način sektor ljudskih resursa se može posmatrati kao spona performansi zaposlenih i poslovnog imidža preduzeća. Efikasno rukovođenje, determinisano pravilnim izbor stila liderstva, kao faktorom poslovnog uspeha, inicira potrebu za opsežnim istraživanjem lidera savremenog doba koji će biti u mogućnosti da uspešno odgovori pred svim poslovnim i socijalnim izazovima. Cilj istraživanja se ogledao u ispitivanju zastupljenosti uslužnog liderstva u odabranim hotelima Republike Srbije. Na ...dalje, istraživanje se razvijalo u pravcu uticaja uslužnog liderstva na psihološki kapital zaposlenih. Takođe, ispitano je u kojoj meri uslužno liderstvo i psihološki kapital utiču na pozitivne i negativne ishode poslovanja. Istraživanje i prikupljanje podataka za potrebe disertacije, realizovano je metodom anketiranja zaposlenih u hotelskim preduzećima na teritoriji Republike Srbije. Analizom javno dostupnih podataka, kao što su broj noćenja i promet turista, za prethodnu godinu, izvršena je segmentacija turističkog tržišta na planinske, gradske i banjske centre u okviru kojih je sprovedeno terensko istraživanje. Uzorak je činilo 412 ispitanika, zaposlenih na svim hijerarhijskim nivoima u organizaciji, različitog obrazovnog nivoa, radnog iskustva u ugostiteljstvu i radnog staža u hotelu. Rezultati istraživanja ukazuju da uslužno liderstvo, kao stil vođenja jača psihološki kapacitet zaposlenih. Na dalje, ovaj liderski stil se pokazao kao pozitivan prediktor zadovoljstva i angažovanosti poslom zaposlenih, odnosno isti doprinosi smanjenoj nameri napuštanja organizacije. U okviru istraživanja nije dokazano da uslužni lider doprinosi smanjenju sindroma sagorevanja poslom. Dobijeni rezultati imaju dvostruku primenu, naučnu i praktičnu. Sa naučnog aspekta, uzimajući u obzir skroman broj istraživanja, rezultati mogu biti iskorišćeni za dalja naučna istraživanja. U praktičnom smislu, očekivani rezultati se mogu predstaviti menadžmentu hotela kao skup smernica i vodič sa posebnim osvrtom na osnovne postulate uslužnog liderstva. Na ovaj način, putem kvalitetne pružene usluge, odgovorilo bi se na specifične želje i potrebe gostiju i obezbedili bolji poslovni rezultati hotelskih objekata.
The management of hotel companies is based on respect for a number of economic factors, but modern trends of this activity constantly point to the importance of human resources. Perceiving hotel staff as a factor of market success, implies the creation of a working environment within which the potential and motivation of employees would be adequately used for these purposes. It involves a special approach of human resources managers, which seeks to identify the individual needs of employees with the interests of the company. In this way, the human resources sector can be seen as a link between the performance of employees and the business image of the company. Effective leadership, determined by the right choice of leadership style, as a factor of business success, initiates the need for extensive research of modern-day leaders who will be able to successfully respond to all business and social challenges. The aim of the research was reflected in examining the representation of service... leadership in selected hotels of the Republic of Serbia. Furthermore, the research developed in the direction of the impact of service leadership on the psychological capital of employees. Also, it was examined to what extent service leadership and psychological capital affect positive and negative business outcomes. The research and data collection for the dissertation was carried out by the method of surveying employees in hotel companies in the territory of the Republic of Serbia. By analyzing publicly available data, such as the number of overnight stays and tourist turnover, for the previous year, segmentation of the tourist market was carried out on mountain, city and spa centers within which a field survey was conducted. The sample consisted of 412 respondents, employees at all hierarchical levels in the organization, different educational levels, work experience in the hospitality industry and seniority in the hotel. The results of the research suggest that service leadership, as a leadership style, strengthens the psychological capacity of employees. Furthermore, this leadership style has proven to be a positive predictor of employee satisfaction and engagement, i.e., it contributes to a reduced intention to leave the organization. The research has not shown that a service leader contributes to the reduction of job burnout syndrome. The results obtained have a double application, scientific and practical. From a scientific point of view, taking into account a modest number of studies, the results can be used for further scientific research. In practical terms, the expected results can be presented to hotel management as a set of guidelines and a guide with special reference to the basic postulates of service leadership. In this way, through quality services provided, it would respond to the specific wishes and needs of guests and ensure better business results of hotel facilities.