Утицај абдуктивног начина размишљања на учење вокабулара страног језика
Impact of abductive reasoning on learning foreign languages Influencia del pensamiento abductivo en el aprendizaje de las lenguas extranjeras Влияние абдуктивного мышления на изучение иностранных языков
Докторанд
Dimitrijević, SnežanaМентор
Jovanović, Ana A.Чланови комисије
Filipović, JelenaPejović, Anđelka
Zečević Krneta, Gorana
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Ова докторска дисертација истражује утицај абдуктивног начина размишљања на
учење страног језика код деветоро ученика једне међународне школе у Београду који за
предмет страни језик имају шпански. Група је специфична по томе што је реч о
вишејезичним ученицима са наглашеним мултикултурним профилом.
Абдукција је тип когнитивног механизма резоновања у коме се огледа способност
ученика да на основу претходних знања и нових сазнања логички претпоставе садржај
непознате информације. Како је вишејезичност интердисциплинарни феномен, абдуктивно
резоновање испитујемо из више углова. Поред доминирајуће формално лингвистичке,
посматрамо га и из психолошке перспективе и сматрамо га делом процеса образовања.
Идући у сусрет мултилингвалном концепту друштва и образовања, полазимо од
претпоставке да је у мултилингвалној формалној средини, у којој се примењује приступ
трансјезичке комуникације, комуникација могућа и у случају када се срећемо са непознатим
језичким садржајем. Из ове опште хипотезе прои...зилази да покретање менталног механизма
који за циљ има стварања претпоставке у тумачењу непознатог вокабулара, тј. процес
абдуктивног резоновања, даје ефикасне резултате у учењу страног језика.
Сматрајући да различити облици истраживања представљају важне критичке
перспективе, у сагледавању посматраног феномена применили смо квалитативни
истраживачки поступак, тј. метод студија случаја, као и квантитативни поступак, метод
описне статистике.
Анализа резултата показала је да наставни процес који уважава потенцијал
трансјезичке комуникације подстиче развој плурилингвалне и плурикултурне компетенције
и покреће ученике на абдуктивни начин размишљања. Заправо, да су трансјезичка
комуникација и стратегија абдуктивног резоновања два комплементарна елемента у
процесима наставе и учења новог језика. С једне стране, трансјезичка комуникација
претпоставља подржавање свих језика присутних у мултикултурној учионици, док, с друге,
примена абдуктивна стратегије представља систематско, проницљиво и оригинално
повезивање лингвистичких, културних, друштвених и, било којих других, димензија
третиране информације. Закључак је да методолошки приступ трансјезичке комуникације
води ка развијању способности да ученик управља својим учењем, односно, принципа на
коме се заснива савремена лингвистичка теорија о језичком усвајању, да ученик буде
когнитивно, емоционално и понашајно активни учесник у сопственом процесу учења. У том
процесу наставник себе не посматра као језички ауторитет, што је традиционално био
случај, већ постаје модератор и ствара прилике за употребу језика.
Општи закључак је да присуство абдуктивне стратегија у учењу имплицира слободне
и спонтане реакције ученика, као и критички и креативни приступ свим знањима и
искуствима. Заправо да су ученици у овом истраживању на добром развојном путу да
постану психички снажне личности, изграде самопоуздање и учврсте осећај сопствене
вредности.
This doctoral dissertation investigates the influence of abductive reasoning on foreign
language learning among nine Grade Ten students who are learning Spanish in an international
school in Belgrade. The specifics of the research are that we investigate plurilingual students with
multicultural background.
Abduction is a type of cognitive reasoning that reflects the student’s ability to logically
presume the content of unknown information.
Since multilingualism is an interdisciplinary phenomenon, we investigate it from several
aspects. In addition to the dominant formal linguistic perspective, we observe it from a
psychological perspective and as a part of the education process.
With the aim of moving towards a multilingual conception of society and education, we
investigate whether, in a formal multilingual environment, where translanguaging is applied,
communication is possible even when we encounter unknown linguistic content. From this general
hypothesis, a special one emerges: a m...ental mechanism that aims to create an assumption in the
interpretation of unknown vocabulary, ie. the process of abductive reasoning, results affectively in
learning foreign language.
Considering the different forms of research as important critical perspectives of insights
into the observed phenomenon, we applied a qualitative research procedure, method of case study,
as well as quantitative research procedure, method of descriptive statistics.
Analysis of the results showed that the teaching process based on the coexistence of
multiple languages and cultures that students use in communication - in other words, teaching that
supports the potential of translanguaging - supports the development of plurilingual and
pluricultural competence, and encourages students to an abductive mode of reasoning, therefore
helping them activate their multilingual and multicultural repertoires. The results showed that
translanguaging and the strategy of abductive reasoning are two complementary factors in the
processes of teaching and learning a new language. On the one hand, translanguaging presupposes
the recognition of all present languages in a multicultural classroom, while, on the other hand, the
usage of the abductive strategy means a systematic, insightful and original connection of linguistic,
cultural, social, and any other dimension of treated information. The conclusion is that the
approach of translanguaging leads to the development of students’ ability to manage their learning,
which is basic principle of modern linguistic theory of language acquisition – the goal is for the
students to be cognitively, emotionally, and behaviorally active participants in the process of
learning. In this process, the teacher is not a language authority, which traditionally has been the
case, but a moderator who creates opportunities for language use.
The general conclusion is that the usage of abductive strategies in learning implies free and
spontaneous reactions by students, as well as a critical and creative approach to all knowledge and
experience. Therefore, the students in this research are on a good developmental path to becoming
psychologically strong individuals, building their self-confidence, and strengthening their sense of
self-worth.