Archetypal Narrative Structure and Archetypal Characters in the Novels of Michael Ende(Arhetipska struktura radnje i arhetipski likovi u romanima Mihaela Endea)
Докторанд
Simurdic, IvaМентор
Zobenica, NikolinaЧланови комисије
Pajić, IvanaTropin, Tijana
Zobenica, Nikolina
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
U okviru ove disertacije istražuje se prisustvo arhetipskih obrazaca u romanima Mihaela Endea. Ovo uključuje, s jedne strane, analizu junakovog putovanja (pojam koji potiče od DŽozefa Kembela i koji označava trodelnu strukturu radnje koja je prisutna u mitovima širom sveta, kao i u književnosti i filmu) odnosno kako se ono realizuje u Endeovim romanima. S druge strane, analizom su obuhvaćeni arhetipski likovi, pri čemu su obrađeni sledeći arhetipovi: junak, božansko dete, senka, trikster, mudri starac, majka, devica, glasnik i čuvar praga. Ovi likovi su delimično zasnovani na arhetipovima koje je opisao Karl Gustav Jung i koji su se pokazali kao produktivni u okviru književnosti, kao i na arhetipskim likovima koje spominje Kristofer Vogler. Romani koji su obuhvaćeni u analizi su DŽim Dugme i mašinovođa Luka, DŽim Dugme i divljih 13, Momo i Beskrajna priča. Cilj disertacije je da se utvrdi kako se ovi arhetipski obrasci protežu kroz Endeove romane i kako su iznova osmišljeni u okviru sv...akog fiktivnog sveta. Pri tome je cilj da se utvrde sličnosti u Endeovom izuzetno raznolikom stvaralaštvu, kao i da se rasvetli simboličko značenje 1) putovanja na koje svaki junak kreće i 2) širokog spektra likova koji prate, pomažu ili predstavljaju pretnju za junaka. Pored toga, ova disertacija nastoji da argumentuje primenljivost arhetipskog pristupa književnosti na dela fantastične dečje književnosti, jer se sva četiri romana smatraju primerima ovog žanra. Takođe, kroz prepoznavanje prisustva i značaja arhetipskih obrazaca (koji datiraju iz najranijih oblika književnosti i koji se vekovima iznova javljaju u opštoj književnosti) u delima koja pripadaju književnosti za decu, ova disertacija se zalaže za prepoznavanje značaja i složevnosti književnosti za decu, kao i potencijala koje ima za naučna istraživanja.