Nasilje nad Drugim - Crtež kao mentalna mapa u procesu istraživanja teme nasilja
Doktorand
Jureša, GoranMentor
Janković, Knežević, BrankaČlanovi komisije
Petrović, VišnjaSubotić, Irina
Karanović, Branimir
Marić-Nedić, Olivera
Janković, Knežević, Branka
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Doktorski umetnički projekat Nasilje nad drugim- crtež kao mentalna mapa u procesu istraživanja teme nasilja bavi se razlozima postojanja nasilja u ljudskom društvu uključujući niz referenci koje se u osnovi fokusiraju na Drugost i na razlike među ljudima- od religije, boje kože, pripadnosti određenoj naciji i kulturnim razlikama. Istraživenjem se kroz analiziranje razloga nastanka nasilja u društvu postavlja okosnica za analizu uočavanja i ispoljavanja te problematike u umetnosti. U pisanom segmentu rada ističu se preplitanja filozofskih pitanja i istorijskih događaja kroz koje se uočavaju mehanizmi društvenih raslojavanja i dehumanizacije, odnosno procesi koji proizvode nasilje. Na osnovu uočenih mehanizama izazivanja nasilja, rad se bavi tematskim ispitivanjem različitih oblika umetničkih reakcija na tu temu. Istraživanje ispituje koje su sve mogućnosti prikazivanja teme društvenog nasilja u savremenoj umetnosti. Teorijski segment doktorskog umetničkog projekta bavi se umetničkim op...usima savremenih likovnih stvaralaca koji konstantno problematizuju temu nasilja u umetnosti koristeći se različitim konceptima. U problematizovanju ove teme umetnici se okreću i istražuju u van umetničkim poljima koristeći se filozofijom i istorijom što je i predstavljeno u tekstu, kao i konceptualno udaljenim konceptima umetničkog odgovora na temu. Stanovište koje istraživački rad pokušava da argumentuje da se umetnik bavi prizorom nasilja u svojoj umetnosti zastupajući stav koji se tumači kao neprihvatanje takvog čina, kao jedan vid jasnog stanovišta da je nasilje neprihvatljivo. Po identičnom konceptu i sličnim principima autor doktorskog umetničkog projekta razvija svoj praktičan rad. Teorijsko istraživanje autora služi da bi se bolje shvatila intimna polazišta i stremljenja autora u bavljenju temom nasilja kroz crtež.
This Doctoral art project entitled Violence towards the other - drawing as a mental map in the process of researching the theme of violence deals with the origins of violence in society including a series of references with focus on the identity and the Other, from religion, skin color, nation state and cultural differences. By looking through the reasons for the origins of violence in respective society, the author focuses on contemporary art practices which deals with the topic of violence. In the written segment of the doctoral thesis, the emphasis is on the overlapping of main philosophical questions and historical events through which mechanisms of societal breakdowns and dehumanization, or circumstances in which violence is produced. After establishing main mechanisms for the production of violence, the author examines various forms of artistic reactions and practices on the subject. The theoretical segment of the doctoral art project deals with art works of contemporary artists ...who constantly problematize the subject of violence in their art practice through various concepts. These concepts draw artists to go beyond artistic fields, turning to philosophy and margins of history. The standpoint that the research tries to argue is that artists deal with the topic of violence by showing the violent acts, and through depicting it, they demonstrate their opposition to it, a statement that violence is unacceptable. The same creative principles and philosophical concepts are shared by the author of this thesis. The theoretical research serves to better understand the intimate starting point in dealing with the topic of violence through the process of drawing.