Биће и тумачење: Оригенова егзегеза и њене онтолошке претпоставке
Being and interpretation : the exegesis of Origen and its ontological postulations
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Циљ приложеног рада јесте испитивање кључних онтолошких концепата који
као интерпретативни контекст претходе тумачењу библијског текста, док, с друге
стране, у сапрожимању са текстом добијају своју специфичну онтолошку садржину и
значење чиме представљају Оригеново схватање и тумачење бића. Тумачење бића, тј.
темељних метафизичких питања о томе шта јесте, како постоји, откуда потиче и куда
се креће то што бивствује, шта јесте истинито и које су одреднице које описују истинито
биће, нашло је у споју са библијским текстом свој јединствени облик код Оригена и
тако начинило прво хришћанско систематично учење о бићу прожето мноштвом
изванхришћанских елемената. На темељу чињенице да он нескривено настоји да
сваки богословски став образложи аргументима из Писма, могуће је говорити о
најдубљем и најпотпунијем прожимању библијских стихова и теолошких ставова што
се може установити и визуелним прегледањем Оригенових коментара, али и текстова
другачије сврхе. Међутим, иако Ориген настоји да извед...е онтологију из егзегезе
Писма, и то у потпуности, његов оквир тумачења дубоко је условљен
предразумевaњем, тј. оним концептима кроз које је, делимично ненамерно,
протумачио библијски текст, постављајући их као полазиште, исход и референтни
оквир за коначно тумачење. У приложеном раду анализирана су четири онтолошка
појма – архи, усија, логос, телос – која, посредно и непосредно присутна у тумачењима
Писма, представљају важне моменте учења о бићу. Ова четири појма чине посебна
поглавља рада, док последње поглавље рада сажима претходно излагање у кратке
закључке.
The aim of the present thesis is to examine the key ontological concepts which as an
interpretative context precede the interpretation of the biblical text, while on the other hand,
in their pervasion with the text, they acquire their specific ontological content and meaning,
thus representing Origen’s understanding and interpretation of being. Interpretation of
being, i.e. fundamental metaphysical questions about what exists, how it exists, where it
originates from and what it moves towards, what is true and what are the determinants that
describe a true being, found in conjunction with the biblical text its unique form in Origen’s
writings, thus making the first Christian systematic teaching of being which is imbued with
a multitude of non-Christian elements. Based on the fact that he plainly endeavours to
justify each theological attitude by the arguments from Scripture, it is possible to speak of
the most profound and complete permeation of biblical verses and theological attitudes...,
which can be ascertained by visual inspection of Origen’s commentaries as well as texts of
a different purpose. However, although Origen seeks to derive an ontology from the
exegesis of Scripture, and that in entirety, his framework of interpretation is deeply
conditioned by preconception, i.e. those concepts through which he interpreted, in part
unintentionally, the biblical text, setting them as a starting point, outcome, and frame of
reference for final interpretation. The present paper offers analysis of four ontological
concepts - arche, essence, logos, telos - which, directly and indirectly present in the
interpretations of Scripture, represent important moments of Origen’s theory of being.
These four concepts constitute the structure of the present thesis. The last section of the
thesis summarizes the expositions of the preceding chapters into brief conclusions.