Nemonetarni podsticaji u malim i srednjim preduzećima sa juga Srbije
Non-monetary incentives in small and medium-sized enterprises in south Serbia
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Mala i srednja preduzeća imaju značajnu ulogu u modernim privredama, a njihova uloga posebno dolazi do izražaja u tranzicionim zemljama poput Srbije. Ova preduzeća ne samo da imaju važnu ulogu u razvoju domaće privrede u celini, već su od ključnog značaja za razvoj juga Srbije. Da bi opstala i razvijala se mala i srednja preduzeća sa juga Srbije moraju dostići visok nivo efikasnosti i konkurentnosti, ne samo u odnosu na domaća velika preduzeća, već i u odnosu na mala i srednja preduzeća iz drugih zemalja koja su im direktni ili indirektni konkurenti. Da bi to postigla mala i srednja preduzeća sa juga Srbije moraju se formirati i razvijati kao i mala i srednja preduzeća iz najrazvijenijih privreda, posebno razvijajući faktore koji im obezbeđuju održivu i dugoročnu konkretnost, poput angažovanja, zadržavanja i motivisanja kvalitetnih radnika. Da bi to uspela mala i srednja preduzeća sa juga Srbije moraju da adekvatno motivišu zaposlene na ostvarivanje visokih rezultata. To je moguće dava...njem novčanih nagrada i/ili nemonetanih podsticaja. Kako su mala i srednja preduzeća sa juga Srbije, usled ograničenosti finansijskih resursa, u velikoj meri limitirana u mogućnostima za davanje novčanih podsticaja, u ovom radu se istražuje uloga i značaj nemonetranih podsticaja za motivisanje zaposlenosti na primeru malih i srednjih preduzeća sa juga Srbije. Dobijeni rezultati pokazuju da su i zaposleni radnici i menadžeri u malim i srednjim preduzećima na jugu Srbije prepoznali značaj i ulogu nemonetranih podsticaja za motivisanje zaposlenih, ali i da postoji neusklađenosti između ocene zaposlenih i menadžmenta o stepenu njihove primene u malim i srednjim preduzećima na jugu Srbije, kao i da nedovoljna primena nemonetarnih podsticaja ima za posledicu niži nivo motivisanosti zaposlenih i slabije poslovne performanse, nižu konkurentnost i sporiji rast malih i srednjih preduzeća sa juga Srbije, u odnosu na ostala preduzeća, bilo da se radi o malim i srednjim ili velikim domaćim i stranim preduzećima. Zato se u radu, na osnovu dobijenih rezultata, predlaže ne samo veća primena nemonetarnih podsticaja kao sredstvo za motivisanje zaposlenih, već se pokazuje i značajnost pojedinih podsticaja u smislu njihove poželjnosti i efekata na motivisanje zaposlenih u malim i srednjim preduzećima na jugu Srbije.