Геоеколошке детерминанте туристичке валоризације виноградарских подручја Србије
Geoecological determinants of tourist valorization viticultural areas in Serbia
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
У докторском раду извршена је туристичка валоризација винородне Србије и одређених
виноградарских подручја Србије. За оцену туристичких потенцијала коришћен је интегрисан
модел методе геоеколошке евалуације – аналитичко хијерархијски процес (АХП) и географски
информациони систем (ГИС), као кључан алат код просторне анализе и приказа просторних
карактеристика. Туристичка валоризација урађена је кроз поређење критеријума у неколико
фаза: вредновање, стандардизација и класификација, одређивање тежинских коефицијената
(под)критеријума, добијање укупног рејтинга и мапирање стандардизоване мере тежине помоћу
ГИС технике.
Оцена туристичких потенцијала укључивала је анализирање геоеклошких детерминанти
винородне Србије, на основу којих је одређено неколико критеријума (рељеф, клима,
хидрографске и педолошке особине). Поред ових, у другом делу докторског рада, издвојени су
друштвено-економски критеријуми (приступачност, атрактивност и препознатљивост, естетска
вредност, општа и тури...стичка инфраструктура). Ови критеријуми, примењени су код оцене 40
виногорја одређених виноградарских подручја Србије, у којима се производи грожђе и вино,
што упућује да имају услове за развој винског туризма.
Анкетним истраживањем указано је на постојање/непостојање туристичких садржаја и
супраструктуре у винаријама одређених виноградарских подручја. Резултати истраживања су
показали да већина винарија нуди дегустацију и продају вина, док смештај и исхрана недостају.
Добијени резултати, указују на постојање неколико виногорја одређених виноградарских
подручја Србије са могућим потенцијалом за формирање винског туристичког производа.
Геоеколошки елементи у знатној мери утичу на развој туризма, док друштвено-економски, у
одређеним виноградарским подручјима Србије, указују на постојање туристичких атракција,
опште инфраструктуре која је одговарајућа, док туристичка инфраструктура постоји у мањој
мери, што условљава и неадекватан туристички доживљај. Међутим, туристичке атракције у
одређеним виноградарским подручјима су углавном недовољно туристички препознатљиве на
ширем, националном или међународном туристичком тржишту.
Разматране су могућности формирања винског туристичког производа и констатовано који
елементи недостају како би био комплетан. За сада, вински туризам је комплементаран другим
облицима туризма, као што су рурални, културни и излетнички.
It has been accomplished tourist evaluation of viticultural regions and specified viticultural areas of
Serbia in this doctoral dissertation. It was used integrated models of geoecological evaluation –
Analytic Hierarchy Process (AHP) and Geographical Information System (GIS) for valorization of
tourist's potentials, as important tool in spatial analysis and its characteristics. Tourist valorization has
been carried out through comparison criteria in several phases: evaluation, standardization and
classification, determination of weight consistency sub-criteria and obtaining the overall rating and
mapping a standardized measure of weight using the GIS technique.
The evaluation included analising geoecological determinants of viticultural regions of Serbia. Based
on that, has been determinated several criteria (relief, climate, hydrological, pedological elements). In
addition to these, on second part of thesis, it has been segregated socio-economic criteria (accessibility,
att...ractiveness and recognition, aesthetic value, general and tourist infrastructure). These criteria, were
applied on rating 40 vineyards in specified viticultural areas of Serbia, where are produced grapes and
wines. It indicates that they have the conditions for the development of wine tourism.
Survey research was pointed to existence/non-existence tourist facilities and suprastructure in wineries
in specified viticultural areas of Serbia. The research results have shown that most wineries have
possibilities for testing and salling wines, but accommodation and nutrition are lacking.
The obtained results indicate the existence of several vineyards in certain wine-growing areas of Serbia
with a potential for the formation of a wine tourism product. Geo-ecological elements significantly
influence the development of tourism, while socio-economic, in certain winegrowing areas of Serbia,
indicate the existence of tourist attractions, general infrastructure that is appropriate. Tourism
infrastructure exists to a lesser extent, which also leads to an inadequate tourist experience. However,
tourist attractions in certain winegrowing areas are generally insufficiently identifiable in the wider,
national or international tourism market.
The possibilities of forming a wine tourist product were considered and what elements were missing in
order to be complete. For now, wine tourism is complementary to other forms of tourism, such as rural,
cultural and excursion tourism.