Приказ основних података о дисертацији
Neorealizam u italijanskom filmu i fotografiji - etiologija, interpozicija i specifičnosti dela
Neorealism in cinema and photography -ethiology, interposition and specficity of itswork
dc.contributor.advisor | Popović, Živko | |
dc.contributor.other | Subotić, Irina | |
dc.contributor.other | Todić, Milanka | |
dc.contributor.other | Abramović, Velimir | |
dc.contributor.other | Popović, Živko | |
dc.contributor.other | Antal, Silard | |
dc.creator | Lazić, Dubravka | |
dc.date.accessioned | 2015-12-29T11:08:40Z | |
dc.date.available | 2015-12-29T11:08:40Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T13:18:15Z | |
dc.date.issued | 2013-12-18 | |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/1634 | |
dc.identifier.uri | http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija142927428671197.pdf?controlNumber=(BISIS)94769&fileName=142927428671197.pdf&id=3540&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.identifier.uri | http://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=94769&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.identifier.uri | http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije142927428108170.pdf?controlNumber=(BISIS)94769&fileName=142927428108170.pdf&id=3539&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.description.abstract | Tema ovog rada bazira se na neorealističkom pokretu i istraživanju uzročnika koji su doveli do njegovog nastanka, specifičnostima koje on, kao intenzivan umetnički pokret, poseduje i korelaciji između dela koje čine njegovo jezgro. Poseban osvrt načinjen je ka analizi odnosa i interpoziciji fotografske i filmske umetnosti kao vizuelnim, ontološki bliskim, medijima. Istraživanje fenomena italijanskog neorealizma, ukazalo je na ogromni izvor raznovrsnog sadržaja koji se mogu istraživati i analizirati na više različitih principa. Stoga su i ciljevi istraživanja postavljeni prema potrebama pitanja pozicioniranja neorealističkog pokreta u istorijski i umetnički kontekst: ispitivanje uzročnika koji su doveli do stvaranja i egzistiranja neorealističkog pokreta, istorijskih činilaca, izvora i prethodnicama u literaturi, štampanim medijima i filmskoj i fotografskoj umetnosti. Za polaznu tačku istraživanja, termin neorealizam postavljen je u svoj istorijski kontekst da bi se postavila tačka "oslonca" za dalje analize, na koju su se kasnije mogli bazirati svi zaključci izvedeni iz pojedinih oblasti: neorealizam u filmu i fotografiji, internacionalni uticaj na autore neorealizma filma i fotografije, socijalno-istorijski uticaj na tlu Italije u periodu pre, tokom i neposredno nakon trajanja neorealističkog pokreta, kao i analiza filmskih i fotografskih neorealističkih dela. Svaka oblast istraživanja pružila je određene činjenice i saznanja koja su, postavljena u kontekst teme ovog rada, omogućila sagledavanje jedne nove, šire slike o neorealističkom pokretu, zasnovanom ne samo na postulatima uslovljenim i oblikovanim socijalno-fizičkim uslovima, kao primarnim pri nastanku neorealizma, nego uzima u obzir i sve ostale činioce i pozicionira ih u istu ravan sa gore navedenim, proširujući tako opšti pogled na dela nastala u ovom periodu. Sledeći tragove istraživanja koji su ukazivali na nove bitne elemente, stvorila se šira mreža relacija i informacija koja je uputila na dublju povezanost uzročnika neorealizma. Prožimanje istorijskih činjenica, dokazane relacije, poznanstva i saradnje autora, uticaj književnosti, filmske i fotografske umetnosti, vodile su do daljih zaključaka koji su se udaljavali od ustaljene teze o neorealizmu kao pokretu koji je eksplodirao stvaralačkom energijom i kreativnim izrazom, kao posledica terora fašističke diktature tokom Drugog svetskog rata, a potom oslobođenja, i sirovog izraza uslovljenog nemaštinom i oskudicom materijala, koji su diktirali formu i teksturu filmske i fotografske neorealističke forme. Prilikom sumiranja činjenica koje su se izdvajale kao krucijalni delovi analiza, pokazalo se da se mnoge od njih sistematski ponavljaju i potvrđuju svoje prisustvo u ostalim kategorijama, kao i to da svaka od njih ima korene koji se prepliću i time ukazuju i na dublju povezanost u istorijskom kontekstu. Ovakav "bihejviorizam" podataka postepeno je doveo do realizacije zaključka, postavljenog ne samo na osnovu uporedne gramatike ovih podataka i kreiranja lingvistike filmskog i fotografskog neorealizma nego i na uporednoj analizi najkarakterističnijih dela filmskog i fotografskog neorealizma. Ukratko, rezultati sumirani u formi zaključka, donose nov osvrt na umetnost neorealizma, pozicioniran na uporednoj analizi gore pomenutih činilaca i utemeljenog na faktivnim tvrdnjama i zaključcima, kao i na subjektivnom doživljaju i analizi dela. Neorealizam se, nakon ovakve analize, pojavio u svetlu umetničkog pokreta koji je svoje korene imao u periodu koji mu je neposredno prethodio, ali i u socijalno-istorijskim uticajima na tlu Italije, umetnostima filma, fotografije i književnosti, štampanim i vizuelnim medijima u tridesetim i četrdesetim godinama dvadesetog veka, kao i specifičnom italijanskom nacionalnom duhu koji je neorealizmom odgovorio na specifične teške uslove u državi u ratnom i posleratnom periodu. Pored toga, dokazana je veza između fotografske i filmske umetnosti, koja zalazi i izvan granica teoretske povezanosti samih tehnoloških karakteristika medija. Ove dve umetničke discipline dokazano su egzistirale kao samosvesne oblasti (i više od fromalne povezanosti u doba neorealizma), ali sa velikom i snažnom vezom koja je obostrano uticala na njih putem saradnje autora, preplitanja uticaja, interakcije medija. | sr |
dc.description.abstract | The subject matter of the doctoral thesis is the origin, international influence and mutual factor of the cinematic and photographic neorealist art. | en |
dc.language | sr (latin script) | |
dc.publisher | Универзитет у Новом Саду, Академија уметности | sr |
dc.rights | openAccess | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Универзитет у Новом Саду | sr |
dc.subject | Neorealizam u filmu i fotografiji | sr |
dc.subject | Neorealism in cinema and photography | en |
dc.subject | zajednički činioci i uticaji | sr |
dc.subject | istorijski | sr |
dc.subject | književni | sr |
dc.subject | socijalni uticaji | sr |
dc.subject | analiza dela. | sr |
dc.subject | mutual factors and influences | en |
dc.subject | historical | en |
dc.subject | literatural | en |
dc.subject | social factors | en |
dc.subject | analysis of the art work. | en |
dc.title | Neorealizam u italijanskom filmu i fotografiji - etiologija, interpozicija i specifičnosti dela | sr |
dc.title | Neorealism in cinema and photography -ethiology, interposition and specficity of itswork | en |
dc.type | doctoralThesis | en |
dc.rights.license | BY | |
dcterms.abstract | Поповић Живко; Aнтал Силард; Поповић Живко; Aбрамовић Велимир; Суботић Ирина; Тодић Миланка; Лазић Дубравка; Неореализам у италијанском филму и фотографији - етиологија, интерпозиција и специфичности дела; Неореализам у италијанском филму и фотографији - етиологија, интерпозиција и специфичности дела; | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/33390/Disertacija.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/33391/IzvestajKomisije.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/33391/IzvestajKomisije.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/33390/Disertacija.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_1634 |