A model for air transport market competition assessment : airline and alliance perspective
Model za ocenu konkurencije na tržištu vazdušnog saobraćaja : aviokompanije i alijanse
Докторанд
Kuljanin, Jovana G.Ментор
Kalić, MilicaЧланови комисије
Begović, BorisOttomanelli, Michele
Jovanović, Radosav
Renold, Manuel
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
The thesis deals with several aspects of competition in long-haul market that is
characterized by the presence of full-service network carriers that are typically members
of large alliance groups and low-cost carrier that operates independently from any
cooperation agreement. The thesis focuses on transatlantic market as one of the most
lucrative airline market in the world characterized by the great number of full-service
network carriers and recent influx of few low-cost carriers. In order to properly investigate
the impact of low-cost carrier on full-service network carriers on competitive routes, three
models were developed in the thesis. The first model presents the original econometric
model designed to examine the impact of low-cost carrier on full-service network carrier’s
price and number of passengers in the predefined set of long-haul city-pair markets.
As airlines aim to obtain as larger portion of the market as possible, the second model in
the thesis was developed to pred...ict the airline market share on the routes characterized
by the presence of low-cost carrier, as one of the competitor in long-haul city-pair
markets. The model is based on the application of fuzzy logic. Taking into account the key
factors that determine airline market share (price and frequency of service), the proposed
market share model can provide satisfactory results without taking into consideration
passengers’ perceptions towards different aspects of airline service.
Measuring the airline efficiency becomes an inevitable step in assessing the airline
competitive advantage. The fuzzy-based DEA CCR model is developed including the set of
input and output variables carefully derived to reflect the current market outlook. The
results show that major airlines which operate within alliances are generally more
competitive than other mid-sized carriers, primarily due to the benefits derived from the
economy of density.
Doktorska disertacija razmatra nekoliko aspekata konkurencije na tržištu dugolinijskog
saobraćaja na kome su prisutne kako tradicionalne aviokompanije, koje su uglavnom i
članice neke od vodećih alijansi, tako i niskotarifne aviokompanije, koje posluju nezavisno
od bilo kakvog korporativnog udruživanja. Fokus disertacije je na severnoatlantskom
tržištu koje se ubraja u najatraktivnija tržišta na svetu na kome je tradicionalno prisutan
veliki broj tradicionalnih aviokompanija, ali od skoro, i neznatan broj niskotarifnih
aviokompanija. U doktorskoj disertaciji su razvijena tri modela sa ciljem da se detaljno
utvrdi uticaj koji niskotarifni prevozilac ima na svoje konkurente, tradicionalne prevozioce,
na dugolinijskim rutama. Prvi model predstavlja originalno razvijeni ekonometrijski model
koji za cilj ima utvrđivanje uticaja niskotarifnog prevozioca na cene karata i broj
prevezenih putnika tradicionalnog prevozioca na unapred definisanom skupu dugolinijskih
ruta koje povezuju određene pa...rove gradova.
S obzirom na to da je jedan od osnovih ciljeva svake aviokompanije da ostvari što veći
udeo na tržištu, u doktorskoj disertaciji je razvijen robusni model za predikciju učešća na
tržištu aviokompanija koje obavljaju saobraćaj na dugolinijskim linijama na kojima postoji
konkurencija od strane niskotarifnog prevozioca. Model je baziran na primeni fazi logike.
Uzimajući u obzir ključne faktore koji određuju udeo na tržištu posmatrane aviokompanije,
predloženi model daje zadovoljavajuće rezultate bez potrebe uzimanja u obzir
preferencije putnika prema određenim aspektima usluge.
Merenje efikasnosti aviokompanija predstavlja neizostavni stepenik u oceni konkurentske
prednosti posmatrane aviokompanije. Fazi DEA CCR model razvijen u ovoj disertaciji je
baziran na pažljivo izabranom skupu ulaznih i izlaznih promenljivih kako bi što bolje
opisalo trenutno stanje na evropskom tržištu. Rezultati ukazuju da su velike tradicionalne
aviokompanije, koje ujedno predstvaljaju i stožere alijansi, konkurentnije od manjihtradicionalnih aviokomapanija, pre svega zbog benefita ostvarenih kroz efekat ekonomije
obima.
Факултет:
Универзитет у Београду, Саобраћајни факултетДатум одбране:
12-07-2019Пројекти:
- Подршка одрживом развоју система ваздушног саобраћаја Републике Србије (RS-MESTD-Technological Development (TD or TR)-36033)
Кључне речи:
airline competition / konkurencija / konkurentnost niskotarifne aviokompanije / tradicionalne aviokompanije / niskotarifni poslovni modeli u duolinijskom saobraćaju / severnoatlantsko tržište / ekonometrijski modeli / model za ocenu učešća na tržištu / efikasnost aviokompanija / fazi logika / fazi logički DEA CCR model / analiza osetljivosti / low-cost carriers / full-service network carriers / low-cost long-haul business model / transatlantic market / econometric models / airline market share / airline efficiency / fuzzy logic / fuzzy-based DEA CCR model / sensitivity analysisRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Optimizacija konverzionih modela za izračunavanje intenziteta erozije zemljišta na osnovu aktivnosti radioizotopa 137Cs / Optimization of conversion models for the calculation of the intensity of soil erosion based on activities of radioisotope 137cs
Petrović, Jelena M. (Универзитет у Београду, Факултет за физичку хемију, 07-04-2017) -
Razvoj kontekstno-osetljivih korisničkih interfejsa / Development of context-sensitive user interfaces
Jovanović, Mlađan (Универзитет у Београду, Електротехнички факултет, 02-03-2013) -
Reverzni inženjering dugih kostiju čoveka zasnovan na morfometrijskim parametrima
Vitković, Nikola M. (Универзитет у Нишу, Машински факултет, 18-03-2016)