Слика и моћ : представа владара у српској визуелној култури 19. и почетком 20. века
Image and power : representation of the rulers in Serbian visual culture of the 19th and the early 20th century
Author
Borozan, Igor B
Mentor
Makuljević, Nenad
Committee members
Stošić, LjiljanaTimotijević, Miroslav
Brajović, Saša

Metadata
Show full item recordAbstract
Смештање владарске слике у систем српске визуелне културе 19. века
подразумевало је поштовање законитости медијске репрезентације која је важила
широм Европе. Функционисање владарске слике пратили смо током дугог
деветнаестог века, од почетка Француске револуције до праскозорја Првог
светског рата. У тако уоквиреном временском простору, посматрали смо живот
владарских слика везаних за две српске династије: Обреновић и Карађорђевић.
Постављањем владарске слике у корпус визуелне културе, отворили смо
могућност да се оне валоризују изван суве естетске категоризације.
Перформативност и акциона телесност владарског лика омогућиле су да се у
одређеним сегментима рада фокусирамо и на владареву тактилну и презентну
слику. Ипак, владарска слика је, упркос многобројним специфичностима,
превасходно дефинисана као вештачки уобличена представа (портрет,
скултптура, фотографија...). Могућа, апсолутна самодовољност владарске слике
откривена је као парадоксални недостатак, будући да је остала спутана ...одређеним
граничним структурама и наметнутим системима репрезентације. Њена
унутрашња моћ, у напетости са спољашњим околностима, откривала се током
истраживачког процеса, одредивши лимите снаге владарске слике. У процесу
истраживања показала се потреба за поимањем владарске слике као
трансисторијског симбола - препознатљивог на нивоу структуралне сличности -
који се потом додатно историзовао и конкурентно надметао са ограничавајућим
круговима јавности. Владарска слика је постала историјски знак, агенс друштвене
комуникације, као и визуелни носилац хеуристичке вредности. Њена критичка и
историјска вредност визуелизоване су говорним, литерарним, алегоријским и
перформативним језиком, творећи стратегије репрезентације у оквиру политика
уметности. Одсуство методолошке унисоности у сагледавању владарских слика
последица је поштовања различитости визуелне грађе. Упркос плурализму
метода, донекле је наглашена методолошка апаратура својствена политичкој
иконографији, чија је претпостављена интердисциплинарност омогућила
дешифровање координатног система владарских слика. Вера у доминацију
садржаја владарске слике поништила је евентуалну кодификацију иконографски
одређених владарских типова, што је допринело да владарске слике вежемо у
значењски систем окружења. Истовремено, њихова форма није у потпуности
остала на маргини, будући да је естетско грађење владарске слике (форма, боја,
материјал) умногоме одређено њеним инсценаторским и апелативним карактером.
Коначно, владарске слике и њихова сазнајна вредност резултат су интерактивног
и комуникацијског процеса. Њихова моћ саморефлексије усмерена је ка трећем
лицу, било да је у питању уметник-креатор, адресат или накнадни истраживач.
Тако је изведен закључак да моћ владарске слике лежи у енергетским ефектима,
који их чине препознатљивим и активним чиниоцима у једном релативно логички
постављеном медијском систему.
The induction of the ruler’s image into the system of Serbian visual culture of the 19th
century implied the respect for legitimacy of media representation that had been applied
across Europe. We have followed the functioning of the ruler’s image during the long
19th century which had lasted from the beginning of the French Revolution to the dawn
of the World War II. Within this historically framed time span we have followed the life
of ruler’s images involving two Serbian ruling dynasties: the Obrenovics and the
Karadjordjevics. By placing the image of the ruling body into the ground of visual
culture, we have discovered that it could be valorized beyond the pure aesthetic
categorization. The performativity and bodily activeness of the ruler’s image allowed us
to focus also on his tactile and present image in certain areas of our study. Nevertheless,
in spite of all peculiarities, the ruler’s image is mainly defined as the artificial
representation (portrait, sculpture, photography…).... Possible, absolute self-sufficiency
of the ruler’s image was revealed here as a paradoxical shortcoming, since it remained
tied to certain margin structures and the imposed systems of representation. Its internal
power in tension with the external circumstances had been appearing throughout the
entire research process and it determined the power limit of ruler’s image. During the
research process we found it necessary to perceive the ruler’s image as a transhistorical
symbol recognizable at the level of structural similarity that eventually was additionally
historized and competitively imposed to the limited public circles. The ruler’s image has
become a historical sign, the agent of social communication, and also the visual carrier
of heuristic significance. Its critical and historical value is visualized via oral, literary,
allegorical, performative… language, creating the strategies of representation within
arts politics. The absence of methodological uniformity in our consideration of ruler’s
images came as the consequence of respect for diversity of visual material. Regardless
of methodological pluralism, we have slightly accented research methods that are
typically related to the political iconography and its presumed interdisciplinarity had
allowed us to decode the ruler’s images coordinate system. The faith in the supremacy
of the ruler’s image contents had cancelled the eventual codification of ichnographically
specific ruler’s types that, consequently, allowed us to tie the ruler’s images into the
semantic system. At the same time, their form wasn’t entirely marginalized since the
aesthetic creation of the ruler’s image (form, color, material…) is largely defined by its
appellative inscenation character. Finally, the ruler’s images and their cognitive values
are the results of interactive and communication processes. Their power of selfreflection
is directed toward the third person no matter if that is artist-creator, addressee
or subsequent researcher. As a consequence, it was concluded that the power of ruler's
images lies in the energetic effects, which makes them distinctive and active factors in a
relatively logically set media system.