Стереотипи наставника о ученицима из маргиналних група: провера дводимензионалног модела
Teachers stereotypes towards students from marginalized groups: an application of the stereotype content model
Doktorand
Jovanović, Olja S.Mentor
Petrović, Nebojša
Članovi komisije
Rajović, VeraŽeželj, Iris

Petrović, Boban
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Упркос свепрожимајућим неједнакостима у друштву, људи теже да постојећи
друштвени систем доживе као праведан и легитиман. Значајну улогу у овом
процесу имају стереотипи, као психолошки феномени који настају из
друштвених неједнакости и који их одржавају. Са све већом видљивошћу
неједнакости у образовном окружењу, као и наглашавањем улоге коју школа
и наставници имају у развоју друштвених (не)једнакости, стереотипи постају
значајна тема у психологији образовања.
Стога је циљ нашег истраживања био да испитамо стереотипе наставника о
ученицима из маргинализованих група, као и да испитамо на који начин
стереотипи утичу на понашање наставника према овим ученицима. Као
полазиште нам је послужио дводимензионални модел садржаја стереотипа
(енгл. Stereotype Content Model; Fiske et al., 2002) који претпоставља да се
садржаји стереотипа о различитим групама могу описати димензијама
топлине и компетентности. Испитивање понашања смо засновали на оквиру
који разликује четири категорије понашања: акт...ивна фацилитација, активно
наношење штете, пасивна фацилитација, пасивно наношење штете (енгл.
Behaviors from intergroup affect and stereotypes – BIAS; Cuddy et al., 2007).
Ослањајући се на дводимензионални модел, овај оквир омогућава
предвиђање понашања на основу стереотипа...
According to different socio‐psychological theories, people are motivated to
defend, justify and bolster existing social arrangements. In this research, we
examine stereotypes as one of the psychological vehicles that serves the function
of rationalizing social inequalities. This function of social stereotypes could be
especially important in an educational context, with the increasing call in recent
years for teachers to become agents of social justice.
This dissertation seeks to explore the role of teacher stereotypes towards students
from marginalized groups in the context of the emerging teacher's role in
challenging social inequalities. We aimed at exploring teacher stereotypes towards
students from marginalized groups, as well as how these stereotypes influence
teacher behavior towards these students in the classroom. The research draws on
the Stereotype Content Model (SCM; Fiske et al., 2002), which puts forward the
view that different groups can be evaluated on two fundamental ...dimensions of
social perception: warmth and competence. Teacher behavior was explored
against the BIAS Map (Behaviors from Intergroup Affect and Stereotypes; Cuddy et
al., 2007), which identifies four patterns of discrimination as the combination of
two bipolar dimensions: active‐passive and facilitation‐harm (active facilitation,
passive facilitation, active harm and passive harm). The BIAS Map represents an
extension of the SCM, through assuming that different behaviors towards group
members emerge as a consequence of how a group is evaluated regarding the
fundamental dimensions of warmth and competence...