Крај модерног : витешки идеал у обликовању савременог српског и светског романа
The modern : the chivaldric ideal in the shaping of the contemporary Serbian and world novel ; Конец модерна : рыцарский идеал в формировании современного сербского романа и романа в мировой литературе
Metadata
Show full item recordAbstract
Истраживање улоге витешког идеала у обликовању савременог српског и
светског романа заснива се на хипотези о пресудном значају идеала витештва у
(само)разумевању модернистичке поетике. Теоретичари XIX и XX века углавном
су наглашавали пародијску компоненту модерног романа, што се најбоље види у
тумачењу Сервантесове пародије витештва. У чињеници да Сервантес пародира
управо витешке идеале развијеног и позног средњег века већина тумача није видела
више од стицаја књижевноисторијских и друштвеноисторијских околности. Улога
витештва на почетку модерног романа може се сагледати у сасвим другачијем
светлу уколико у роману XX века препознамо присуство витешких идеала којима
се Сервантес, само делимично, подсмевао. Модернистички роман се, према нашем
мишљењу, користио елементима витешке епохе да би формулисао сопствени
поглед на свет. Повратак модернистичког романа витешком идеалу не може се
објаснити историјским контекстом вековима удаљене епохе средњег века. У
дисертацији се, уместо тога, и...стражује дубља веза модернистичког, па и модерног
романа са витешким идеалом, веза која до сада није била примећена у критици...
Research into the role of the chivalric ideal in the shaping of the contemporary
Serbian and world novel is based on the hypothesis on the decisive importance of the
ideal of chivalry in the (self-)understanding of the modernist poetics. Nineteenth- and
twentieth-century theorists mainly emphasised the parodic component of the modern
novel, which is best evidenced by the interpretation of Cervantes’s parody of chivalry.
The majority of interpreters did not view the fact that it was precisely the chivalric ideals
of the developed and late Middle Ages that Cervantes parodied as anything more than a
coincidence of literary-historical and social-historical circumstances. The role of chivalry
at the beginning of the modern novel can be reviewed in an entirely different light if we
recognise in the novel of the twentieth century the presence of the chivalric ideals which
Cervantes ridiculed only up to a point. The modernist novel, in our opinion, used elements
of the era of chivalry in order... to formulate its own world-view. The return of the
modernist novel to the chivalric ideal cannot be explained by the historical context of the
Middle Ages, an era centuries apart from the age of modernism. Instead, in this
dissertation we explore a deeper connection between the modernist, even the modern
novel, and the chivalric ideal, a connection that has so far remained unobserved in
criticism...
Faculty:
Универзитет у Београду, Филолошки факултетDate:
17-04-2018Projects:
- Serbian literature in European cultural space (RS-178008)