National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Компаративна анализа фонолошких способности деце са специфичним језичким поремећајем и деце типичног језичког развоја

Comparative analysis of phonological abilities in children with specific language impairment and children with typical language development

Thumbnail
2017
Disertacija.pdf (6.580Mb)
IzvestajKomisije16877.pdf (212.5Kb)
Author
Milošević, Neda R.
Mentor
Vuković, Mile
Committee members
Dobrota Davidović, Nada
Polovina, Vesna
Metadata
Show full item record
Abstract
Циљ истраживања је био да се утврде фонолошке способности, образац и природа поремећаја у фонолошком развоју деце са специфичним језичким поремећајем. Интересовање за децу са специфичним језичким поремећајем проистиче из чињеница да у нашем класификационом дијагностичком систему не постоје „фонолошки поремећаји“ као изолована дијагностичка категорија, већ се свако дете које има уредне чулне, моторичке функције и просечна интелектуална постигнућа а „заостаје“ у говорно-језичком развоју, дете које је касније проговорило, потом неправилно изговара или уопште не изговара велики број гласова, сврстава у категорију језичког поремећаја „дисфазија“. Са друге стране се дете са наизглед само неправилним изговором неколико гласова сврстава у дијагностичку категорију говорних поремећаја „дислалија“. Стога је у раду дат преглед приступа дефинисању и разматрању развоја фонолошке способности у циљу детерминисања и разумевања природе развојног фонолошког поремећаја...
The purpose of this study was to determine phonological skills, pattern and nature of phonological development disorders in children with specific language impairment. The interest in children with specific language impairment stems from the fact that our diagnostic classification system does not recognize "phonological disorders" as a separate diagnostic category, but classifies every child, having clear sensory, motor functions, and average intellectual achievement, yet "lagging" in speech and language development, or a child who started talking later than expected, then incorrectly pronounces or does not pronounce at all a large number of sounds, in the "dysphasia" category of language disorders. On the other hand, a child with apparently only irregular pronunciation of a few sounds is classified in the diagnostic category of speech disorders called "dyslalia". The present study gives an overview of approaches to defining and reviewing the development of phonological abilities in or...der to determine and understand the nature of developmental phonological disorders...

Faculty:
Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
Date:
06-09-2017
Keywords:
фонолошка способност / phonological ability / phonological awareness / specific language impairment / typical language development / фонолошка свесност / специфични језички поремећај / типичан развој језика
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_9459
URI
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/9459
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5779
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:17645/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=50057231

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS