National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Учитељски факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Учитељски факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Методички приступ историјској бајци у разредној настави

Methodological approach to historical fairy tale in younger grades of primary school

Thumbnail
2017
Disertacija.pdf (5.799Mb)
IzvestajKomisije16015.pdf (335.5Kb)
Author
Ivković, Magdalena M.
Mentor
Jovanović, Aleksandar
Committee members
Mrkalj, Zona
Cvetanović, Zorica
Opačić, Zorana
Janićijević, Valerija
Metadata
Show full item record
Abstract
У докторској дисертацији Методички приступ историјској бајци у разредној настави сагледава се историјска бајка као подврста ауторске бајке, те разматра значај и могућности наставног проучавања историјских бајки у разредној настави. У раду се, дакле, историјске бајке сагледавају са више аспеката. У првом делу рада историјска бајка се сагледава као посебна врста у оквиру ауторске бајке. Најпре се одређује појам историјске бајке и корпус дела. Одабрана дела се затим разврставају у типове историјске прозе са елементима чудесног и детаљно анализирају са становишта наратологије и архетипске критике. На крају се издвајају основна стваралачка начела овог модела ауторске бајке...
Doctoral dissertation Methodological approach to historical fairy tale in younger grades of primary school perceives historical fairy tale as a subgenre of literary fairy tale and discusses the importance and possibilities of studying historical fairy tales in the first four grades of primary school. In the paper historical fairy tales are, thus, perceived from several aspects. In the first part of the paper historical fairy tale is perceived as a specific genre within literary fairy tale. Like first, the term “historical fairy tale” and the scope of the works are defined. In addition, the chosen works have been classified into different types of historical fiction with magical elements and analyzed in details from the standpoint of narratology and archetypal criticism. Finally, the basic creative principles of the genre are being highlighted...
Faculty:
Универзитет у Београду, Учитељски факултет
Date:
27-10-2017
Projects:
  • From encouraging initiative, cooperation and creativity in education to new roles and identities in society (RS-179034)
Keywords:
историјска бајка / historical fairy tale / васпитне и образовне вредности / ауторска бајка / естетске / literary fairy tale / esthetical and educational values / curriculum / textbook / class interpretation / young learner / teacher / reading interest / opinion / наставни програм / наставна интерпретација / методички модели / ученик млађих разреда / учитељ / читалачка интересовања / мишљење
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_9366
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5711
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/9366
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:17466/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=2048703355

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS