Приказ основних података о дисертацији

Promene učeničkih alternativnih koncepcija u učenju fizike: Efekti tradicionalne nastave i metoda aktivnog učenja

dc.contributor.advisorStojanović, Maja
dc.contributor.otherBogdanović, Ivana
dc.contributor.otherStepanović-Ilić, Ivana
dc.contributor.otherStojanović, Maja
dc.creatorRadovanović, Jelena
dc.date.accessioned2018-03-19T13:26:30Z
dc.date.available2018-03-19T13:26:30Z
dc.date.available2020-07-03T13:40:00Z
dc.date.issued2018-01-30
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija150910150628670.pdf?controlNumber=(BISIS)105552&fileName=150910150628670.pdf&id=10624&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/9222
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=105552&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije15091015243083.pdf?controlNumber=(BISIS)105552&fileName=15091015243083.pdf&id=10625&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractУ раду је приказано истраживање реализовано са циљем проширивања знања о феномену алтернативних концепција у настави физике, са нагласком на алтернативне концепције о пливању и тоњењу тела и поређење ефеката традиционалне наставе и метода активног учења на њихово превазилажење. Резултати истраживања показују широку заступљеност алтернативних концепција о пливању и тоњењу тела код испитиваних ученика седмог разреда основне школе непосредно пре реализовања наставе о сили потиска и појавама везаним за њу. Поређењем постигнућа ученика на завршном дијагностичком тесту у односу на уводни утврђено је да постоје статистички значајне разлике у ефекту традиционалног модела наставе и модела наставе усмерене на активно учење о сили потиска и појавама везаним за њу на превазилажење алтернативних и усвајање научних концепата услова за пливање и тоњења тела: У контролној групи средњи нормализовани напредак износи 0.04±0.25, а у експерименталној 0.84±0.21. Предност применеметода активног учења над традиционалним приступом настави додатно потврђују разлике у постигнућу ученика у погледу примене и трајности усвојених знања о сили потиска и појавама везаним за њу. Основне импликације истраживања односе се на неопходност уважавања савременог конструктивистичког погледа на природу учења у наставном процесу, односно примену наставних приступа усмерених на активно учење и развој широког спектра компетенција.sr
dc.description.abstractU radu je prikazano istraživanje realizovano sa ciljem proširivanja znanja o fenomenu alternativnih koncepcija u nastavi fizike, sa naglaskom na alternativne koncepcije o plivanju i tonjenju tela i poređenje efekata tradicionalne nastave i metoda aktivnog učenja na njihovo prevazilaženje. Rezultati istraživanja pokazuju široku zastupljenost alternativnih koncepcija o plivanju i tonjenju tela kod ispitivanih učenika sedmog razreda osnovne škole neposredno pre realizovanja nastave o sili potiska i pojavama vezanim za nju. Poređenjem postignuća učenika na završnom dijagnostičkom testu u odnosu na uvodni utvrđeno je da postoje statistički značajne razlike u efektu tradicionalnog modela nastave i modela nastave usmerene na aktivno učenje o sili potiska i pojavama vezanim za nju na prevazilaženje alternativnih i usvajanje naučnih koncepata uslova za plivanje i tonjenja tela: U kontrolnoj grupi srednji normalizovani napredak iznosi 0.04±0.25, a u eksperimentalnoj 0.84±0.21. Prednost primenemetoda aktivnog učenja nad tradicionalnim pristupom nastavi dodatno potvrđuju razlike u postignuću učenika u pogledu primene i trajnosti usvojenih znanja o sili potiska i pojavama vezanim za nju. Osnovne implikacije istraživanja odnose se na neophodnost uvažavanja savremenog konstruktivističkog pogleda na prirodu učenja u nastavnom procesu, odnosno primenu nastavnih pristupa usmerenih na aktivno učenje i razvoj širokog spektra kompetencija.sr
dc.description.abstractThe thesis presents an investigation implemented with the goal of expanding knowledge on the phenomenon of alternative conceptions, with emphasis on alternative conceptions on floating /and sinking and on the comparison of effects of traditional teaching and active learning methods on overcoming those alternative conceptions.The results show wide presence of alternative conceptions on floating and sinking among the subject seventh grade primary school students, immediately before teaching them about buoyancy and related phenomena. By comparing students’ achievements on the final diagnostic test with the initial test results, statistically significant differences were found between the effects of traditional teaching model and the model focused on active learning about buoyancy and related phenomena on overcoming alternative and adopting scientific concepts ofconditions leading to floating and sinking: in the control group, the average normalized gain is 0.04±0.25, and in the experimental group it is 0.84±0.21 . The advantage that active learning methods have over traditional  teaching approach is additionally confirmed by differences in students’ achievements with regards to the application and long-term retention of adopted knowledge on buoyancy and related phenomena. Basic implications of the research are the need to take note of modern constructivistic view on the nature of learning in the teaching process and of the application of teaching approaches aimed at active learning and the development of a wide spectrum of competences.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Природно-математички факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectНастава физикеsr
dc.subjectNastava fizikesr
dc.subjectPhysics Teaching and Learningen
dc.subjectAlternative Conceptionsen
dc.subjectActive LearningMethodsen
dc.subjectFloating and Sinkingen
dc.subjectAlternativne koncepcijesr
dc.subjectAktivno učenjesr
dc.subjectPlivanje i tonjenje tela.sr
dc.subjectАлтернативне концепцијеsr
dc.subjectАктивно учењеsr
dc.subjectПливање и тоњење тела.sr
dc.titleПромене ученичких алтернативних концепција у учењу физике: Ефекти традиционалне наставе и метода активног учењаsr
dc.title.alternativePromene učeničkih alternativnih koncepcija u učenju fizike: Efekti tradicionalne nastave i metoda aktivnog učenjasr
dc.title.alternativeChanges of Students’ Alternative Conceptions in Physics Learning - Effects of Traditional Teaching and Active Learning Methodsen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC
dcterms.abstractСтојановић, Маја; Богдановић, Ивана; Степановић-Илић, Ивана; Стојановић, Маја; Радовановић, Јелена; Promene učeničkih alternativnih koncepcija u učenju fizike: Efekti tradicionalne nastave i metoda aktivnog učenja;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/37247/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/37247/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/37248/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/37248/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_9222


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији