Modelska ispitivanja popustljivosti kontakta tangencijalno opterećenih veza različite makro geometrije u uslovima dinamičkih opterećenja
Author
Radenković, MilanMentor
Todorović, Petar
Committee members
Tadić, Branko
Vukelić, Đorđe

Mitrović, Slobodan

Adamović, Dragan

Metadata
Show full item recordAbstract
REZIME:
U okviru doktorske disertacije sprovedena su modelska ispitivanja
popustljivosti tangencijalno opterećenih veza različite makro geometrije u
uslovima dinamičkih opterećenja. Veliki broj elemenata kod savremenih
mašinskih sistema ima funkciju da obrazuje rastavljivu vezu koja onemogućava ili
ograničava relativno kretanje elemenata. Tangencijalno opterećene rastavljive
veze elemenata mašinskih sistema spoljašnje opterećenje uravnotežavaju preko
napona nastalih u zonama kontakta elemenata. Pojava tangencijalnih i normalnih
napona u zonama kontakta pomenutih elemenata dovodi do relativnog pomeranja
elemenata. Nastalo pomeranje i veličina tangencijalnog opterećenja kontakta
definiše popustljivost kontakta određenog tipa veze. Istraživanja ove doktorske
disertacije usmerena su na optimizaciju kontakta sa aspekta povećanja nivoa
tangencijalne nosivosti kontakta i smanjenja popustljivosti kontakta u uslovima
malih lokalnih deformacija zona kontakta bliskih vrhovima neravni...na
kontaktnih površina. Pored navedenog doktorska disertacija razmatra i uticaj
sredstva za hlađenje i podmazivanje koje se nalazi unutar kontaktne zone na
popustljivost kontakta. Ispitivanja su dovela do razvoja novih tipova kontaktnih
elemenata, a sprovodena su upotrebom specijalno dizajniranog pribora za
ispitivanje popustljivosti tangencijalno opterećenih veza različite makro
geometrije u dinamičkim uslovima. Sprovedene analize primenom metode konačnih
elemenata ukazuju na primenljivost predloženih ideja, dok su eksperimentalna
istraživanja dovela do rešenja makro geometrije stezača/oslonca koji u odnosu na
postojeća rešenja poseduje znatno veću tangencijalnom nosivost i manju
popustljivost. Analiziranjem sprovedenih eksperimentalnih istraživanja jasno se
uočava da prisustvo sredstva za hlađenje i podmazivanje utiče na smanjenje
tangencijalne nosivosti, odnosno na povećanje popustljivosti unutar kontaktne
zone.
ABSTRACT:
This doctoral disseration contains model examination of compliance tangentially
loaded contact elementswith different macrogeometrics in dinamic conditions. A large
number of elements in modern mechanical systems have the function to form a detachable
connection that prevents or restricts the relative movement of an element.The tangentially
loaded detachableconnections of the mechanical elements balance the externall load with
stress generated in the contact zones of the elements. The occurrence of tangential and
normal stress in the contact zone creates the relative movement between contact elements.
The resulting movement and the size of the tangential load of the contact define the contact
compliance of the certain connection type. The research of this doctoral dissertation is
focused on optimizing contact from the aspect of increasing the level of tangential load and
reducing the level of compliance in conditions of small local deformation in contact zones.
In... addition to the above mentioned, in this doctoral dissertation we are considering the
influence of the cooling and lubricating fluid located within the contact zone on the
compliance of the contact elements. The conducted experiments led to the development of
new types of contact elements, and were carried out using specially designed equipment for
testing the compliance of tangentially loaded connections with different macrogeometrics
in dynamic conditions. The analyses carried out using the finite element method indicate
the applicability of the proposed ideas, while the experimental research has led to the
solution of the macro geometry of the clamp / support which, in relation to the existing
solutions, has considerably higher tangential load and less compliance. By analyzing the
conducted experimental research it is clearly noticed that the presence of a cooling and
lubricating fluid influences the increase in compliance within the contact zone.