Развој модела лидерства у функцији управљања људским ресурсима у систему менаџмента образовања
Razvoj modela liderstva u funkciji upravljanja ljudskim resursima u sistemu menadžmenta obrazovanja
Author
Ostojić, Bojana
Mentor
Minić, SvetomirCommittee members
Carić, Marko
Minić, Svetomir
Brzaković, Miodrag

Metadata
Show full item recordAbstract
Развој људских ресурса постаје све значајнији за успешно пословање организације. Човек има ново место и улогу у свим друштвеним процесима као и у њиховом управљању. Менаџмент људских ресурса не представља више помоћну службу или функцију у предузећу, него интегралну менаџмент функцију која има прворазредни стратегисјки значај и захтева визију. Процеси у оквиру менаџмента људских ресурса нису сами себи циљ, него пут за остваривање циља који трасира лидер – визионар, чији начин размишљања и ментални склоп постаје пресудан за успешно каналисање процеса. Без тога регрутовање постаје рутинска активност, развој се дешава као случајно откривање чудеса, просечни менаџери се толеришу, у кључним тачкама јавља се истрошеност, а учинак трпи. Нова улога менаџмента људских ресурса у основи је развојна, динамичка и стратешка. Она подразумева стално учење и развој, како појединаца, тако и организације као социјалне целине, затим прилагођавање променама и стратешко промишљање и усклађивање активности и... захтева из перспективе будућих потреба. Лидерство није ограничено само на менаџмент, широко је прихваћено да најуспешније организације имају јаке и ефикасне лидере. Модел лидерства је приступ који лидери усвајају и одражавају кроз њихове улоге, а не начин на који користе власт. Kоличина задржаног ауторитета и направљене одлуке играју кључну улогу у одређивању модела лидерства. Модел лидерства подстиче и промовише укључивање запослених у планирање, решавање проблема и доношење одлука.
Razvoj ljudskih resursa postaje sve značajniji za uspešno poslovanje organizacije. Čovek ima novo mesto i ulogu u svim društvenim procesima kao i u njihovom upravljanju. Menadžment ljudskih resursa ne predstavlja više pomoćnu službu ili funkciju u preduzeću, nego integralnu menadžment funkciju koja ima prvorazredni strategisjki značaj i zahteva viziju. Procesi u okviru menadžmenta ljudskih resursa nisu sami sebi cilj, nego put za ostvarivanje cilja koji trasira lider – vizionar, čiji način razmišljanja i mentalni sklop postaje presudan za uspešno kanalisanje procesa. Bez toga regrutovanje postaje rutinska aktivnost, razvoj se dešava kao slučajno otkrivanje čudesa, prosečni menadžeri se tolerišu, u ključnim tačkama javlja se istrošenost, a učinak trpi. Nova uloga menadžmenta ljudskih resursa u osnovi je razvojna, dinamička i strateška. Ona podrazumeva stalno učenje i razvoj, kako pojedinaca, tako i organizacije kao socijalne celine, zatim prilagođavanje promenama i strateško promišljanj...e i usklađivanje aktivnosti i zahteva iz perspektive budućih potreba. Liderstvo nije ograničeno samo na menadžment, široko je prihvaćeno da najuspešnije organizacije imaju jake i efikasne lidere. Model liderstva je pristup koji lideri usvajaju i odražavaju kroz njihove uloge, a ne način na koji koriste vlast. Količina zadržanog autoriteta i napravljene odluke igraju ključnu ulogu u određivanju modela liderstva. Model liderstva podstiče i promoviše uključivanje zaposlenih u planiranje, rešavanje problema i donošenje odluka.