Fonetsko-fonološka percepcija i produkcija engleskih monoftonga na tercijarnom nivou
Phonetic/phonological perception and production of english monophthongs at tertiary level
Doktorand
Dančetović, NikolaMentor
Paunović, TatjanaČlanovi komisije
Spasić, DraganaKovačević, Miloš
Čubrović, Biljana
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Doktorska disertacija „Fonetsko-fonološka percepcija i produkcija engleskih
monoftonga na tercijarnom nivou” bazirana je na dva istraživanja-istraživanju
percepcije i istraživanju produkcije engleskih monoftonga kod studenata prve i
četvrte godine na Filozofskom fakultetu u Kosovskoj Mitrovici. Test percepcije
sastojao se od fonemske identifikacije u izolovanim rečima izgovorenim od strane
izvornih govornika, dok je zadatak na testu produkcije bio izgovor obrasca rečenice sa
24 lekseme koje su ispitanici naizmenično čitali. U istraživanju je učestvovalo
ukupno 30 ispitanika, tj. po 15 ispitanika sa prve i završne godine studija. Obe grupe
od 15 studenata sastojale su se od po 10 ženskih i 5 muških ispitanika, tako da je
analiza i uporedno ispitivanje rađeno i na nivou pola studenata. Sačinjeni audio
snimci analizirani su u programu za akustičku analizu govora, a dobijeni rezultati
upoređivani sa podacima iz literature i podacima izvornih govornika. Cilj
istraživanja bio je ...utvrđivanje tačnosti percepcije monoftonga engleskog jezika i
kvalitativnih i kvantitativnih distinkcija među njima kod ispitanika, odnosno
upoređivanje sličnosti i razlika percepcije i produkcije kod studenata početne i
studenata završne godine studija.
Dobijeni rezultati istraživanja ukazuju uglavnom na zajedničke osobine obe
grupe studenata. Najpre, kod obe grupe ispitanika postoji prilično visok stepen
jezičke kompetencije, koji se sa većom ili manjom uspešnošću ispoljio na testovima
percepcije i produkcije. Na testu percepcije je tako procenat uspešne fonemske
identifikacije bio prilično visok, dok je ispitivanje rezultata testa produkcije
pokazalo određene slabosti studenata u artikulaciji pojedinih monoftonga. Podaci
dobijeni na oba testa bolji su u onim elementima vokalskog sistema koje ispitanici
nemaju u maternjem jeziku i gde je nivo interferencije samim tim niži. Rezultati
istraživanja ukazuju i na zajedničku težnju svih studenata, a to je zanemarivanje
kvalitativnih spram kvantitativnih karakteristika vokala. Monoftonzi kod kojih je
dužina trajanja izraženija procentualno su davali bolje rezultate na testovima. Na
kraju, možemo zaključiti da među studentima ne postoji jasno izdefinisan fonološki
razvoj tokom godina studija, već da se pre svega može govoriti o pojavama
karakterističnim za obe grupe ispitanika.
The disertation "Phonetic/phonological perception and production of English
monophthongs at tertiary level" is based on two research: study of perception and study of
production of English monophthongs in freshmen and senior students at Faculty of Philosophy in
Kosovska Mitrovica. Perception test consisted of phonemic identification in isolated words
uttered by native speakers, while the task in the test of production was pronunciation of a pattern
(carrier) sentence with 24 different lexemes which subjects interchangeably read. The research
comprised a total of of 30 participants divided into two groups of 15 participants -15 freshmen,
and 15 seniors. Both groups of 15 students included 10 female and 5 male participants. Thus, the
analysis and study of comparative testing was also carried out at the level of sex of the students.
The audio recordings made were analyzed in the program for acoustic analysis of speech, and the
results further compared to data from literature and... data of native speakers. The aim of this study
was to determine the accuracy of perception and production of English monophthongs and
qualitative and quantitative distinctions among them, ie. to compare the similarities and
differences of perception and production between the two groups of students.
The study results mainly pointed to the common characteristics of both groups of
students. First, both groups showed a fairly high level of language competence, which was, with
more or less success, manifested on tests of perception and production. Thus, the percentage of
successful phonemic identification in the test of perception was quite high, while the test results
of the production test showed some weaknesses in the students’ articulation of certain
monophthongs. The data obtained in both tests proved to be better in the elements of the vowel
system that participants do not have in their mother tongue and where the level of interference is
low. The research results also indicate the common tendency of all students to neglect qualitative
towards quantitative characteristics of vowels. Monophtongs in which the duration was more
pronounced gave better results in the tests. In the end, we can conclude that there is no clearly
defined phonological progress among the students during the years of study, but it is mainly to
speak of phenomena typical for both groups.