Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja u srpskom jeziku
The nonword repetition task as a procedure for assessing phonological development at the preschool age : the possibility of specific language impairment discrimination in the Serbian language
Author
Popović, Maša D.
Mentor
Kostić, AleksandarCommittee members
Baucal, Aleksander
Tošković, Oliver

Anđelković, Darinka

Metadata
Show full item recordAbstract
Specifični jezički poremećaj (SJP) je heterogeni razvojni jezički poremećaj koji
podrazumeva značajan deficit u jezičkoj sposobnosti (sa posebnim slabostima u domenu
fonologije i morfo-sintakse) koji se ne može pripisati oštećenju sluha, niskoj
neverbalnoj inteligenciji, neurološkim oštećenjima, emocionalnoj i socijalnoj deprivaciji
i drugim poznatim faktorima. Zadatak ponavljanja pseudoreči koji se sastoji u izlaganju
i trenutnom ponavljanju izmišljenih reči (pseudoreči) i ispituje sposobnost fonološke
reprodukcije je, prema nalazima istraživanja u drugim jezicima, obećavajući
psiholingvistički marker za SJP iz razloga što deca sa SJP konzistentno imaju slabiji
uspeh na ovom zadatku u odnosu na svoje vršnjake tipičnog razvoja (TR).
Cilj istraživanja prikazanog u ovoj disertaciji je da se primenom zadatka
ponavljanja pseudoreči, konstruisanih u skladu sa karakteristikama srpskog jezika, ispita
sposobnost fonološke reprodukcije TR i SJP dece predškolskog i ranog školskog uzrasta
koja us...vajaju srpski jezik i da se utvrde razvojno diskriminativni i parametri
diskriminativni za SJP koji će poslužiti za konstrukciju testa. Ovakav test bi omogućio
procenu fonološkog razvoja kod dece koja usvajaju srpski jezik i, uz dodatne procene
stručnjaka u kliničkoj praksi, omogućio diskriminaciju SJP i, potencijalno, drugih
govorno-jezičkih teškoća kod dece...
Specific language impairment (SLI) is a heterogeneous developmental language
impairment consisting of a significant deficit in language ability (especially weakness in
the phonological and morpho-syntactic domain) that cannot be attributed to hearing
loss, low nonverbal intelligence, neurological damage, emotional and social deprivation,
and other known factors. The nonword repetition task (NRT), which consists of the
presentation and instantaneous repetition of nonsense words (pseudowords), and
investigates the ability of phonological reproduction, is a promising psycholinguistic
marker for SLI according to the research findings in other languages, because children
with SLI consistently demonstrate poorer performance on this task compared to their
typically developing (TD) peers.
The aim of the study presented in this dissertation was to examine the ability of
phonological reproduction of preschool and early school TD and SLI children who are
acquiring Serbian, by using the NRT constr...ucted in accordance with the characteristics
of the Serbian language, and to determine developmentally discriminative parameters
and those discriminative for SLI, which will be used for test construction. This test
would enable the assessment of phonological development of children who are
acquiring Serbian, and with additional assessments from experts in the clinical practice,
enable the discrimination of SLI and, potentially, other speech-language impairments in
children...
Faculty:
Универзитет у Београду, Филозофски факултетDate:
06-09-2017Projects:
- Fundamental cognitive processes and functions (RS-179033)