National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филолошки факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филолошки факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Развој антихероја од егзистенцијалистичког позоришта до театра апсурда : (Жан Пол Сартр, Албер Ками, Самјуел Бекет и Ежен Јонеско)

The evolution of the anti-hero from the existentialist theatre to the theatre of the absurd : (Jean-Paul Sartre, Albert Camus, Samuel Becket and Eugene Ionesco) ; Развитие анти-герой экзистенциалистского театра в театр абсурда : (Жан-Поль Сартр, Альбéр Камю, Сэмюэл Беккет и Эжен Ионеско)

Thumbnail
2017
Disertacija.pdf (5.799Mb)
IzvestajKomisije11341.pdf (644.7Kb)
Author
Perović, Sofija
Mentor
Vinaver-Ković, Milica
Committee members
Džunić-Drinjaković, Marija
Tešanović, Biljana
Metadata
Show full item record
Abstract
Ова дисертација се бави развојем антихероја од егзистенцијалистичког позоришта до театра апсурда. Тај развојни пут представљен је кроз анализу репрезентативних примера из позоришних комада Жан-Пола Сартра (Jean-Paul Sartre), Албера Камија (Albert Camus), Ежена Јонеска (Eugène Ionesco) и Самјуела Бекета (Samuel Beckett). На почетку је дефинисан појам антихероја у историји књижевности и позоришта, а затим је утврђена разлика између њега и специфичног позоришног јунака ког проналазимо у егзистенцијалистичком позоришту и театру апсурда. Образложено је зашто смо овог јунака ипак одредили као антихероја, а не као хероја. У првом делу дисертације приказано је рођење антихероја из Сартрове филозофије егзистенцијализма, а затим је укратко дат преглед Сартровог, Камијевог, Бекетовог и Јонесковог позоришта...
This thesis deals with the evolution of the antihero from the existentialist theater to the theater of the absurd. This path is demonstrated through the analysis of the representative examples of theater plays written by Jean-Paul Sartre, Albert Camus, Eugène Ionesco and Samuel Beckett. At the very beginning we defined the term antihero and we positioned it in the history of literature and theater. Then, we determined the difference between the traditional antihero and the specific protagonist of existentialist theater and of the theater of the absurd. It is explained why we consider this protagonist to be antihero rather than hero. In the first part of the thesis, we gave a brief review of Sartre’s, Camus’s, Beckett’s and Ionesco’s theaters showing the birth of the antihero from philosophy of existentialism...
Faculty:
Универзитет у Београду, Филолошки факултет
Date:
17-07-2017
Keywords:
антихерој / antihero / existentialism / theater of the absurd / theater / Sartre / Camus / Beckett / Ionesco / егзистенцијализам / театар апсурда / позориште / Сартр / Ками / Бекет / Јонеско
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8565
URI
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8565
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5248
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:16217/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=49360911

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS