Приказ основних података о дисертацији

Konstrukcija identiteta u književnom delu Rastka Petrovića

dc.contributor.advisorStojanović-Pantović, Bojana
dc.contributor.otherŽivančević-Sekeruš, Ivana
dc.contributor.otherJović, Bojan
dc.contributor.otherGordić-Petković, Vladislava
dc.contributor.otherTešić, Gojko
dc.contributor.otherStojanović-Pantović, Bojana
dc.creatorStevanović, Kristina
dc.date.accessioned2017-05-31T12:23:02Z
dc.date.available2017-05-31T12:23:02Z
dc.date.available2020-07-03T14:22:54Z
dc.date.issued2015-03-25
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8133
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija142122116955425.pdf?controlNumber=(BISIS)93131&fileName=142122116955425.pdf&id=3211&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=93131&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije142122111091482.pdf?controlNumber=(BISIS)93131&fileName=142122111091482.pdf&id=3209&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractПредмет истраживања у овом раду представља одређивање чворишних тачака око којих се образује идентитет у поетици Растка Петровића. Циљ је доказивања тезе да његово стваралаштво антиципира савремено схватање и разумевање идентитета као конструкције, која се одвија унутар дискурса моћи, а он настоји да регулише идентификацијске процесе унутар субјекта. Дело Растка Петровића указује на чињеницу да идентитет представља сложену и динамичну мрежу сачињену од идентитетских конституената који се непрекидно укрштају, те се на местима укрштаја образују амбивалентне субјекатске позиције из којих аутор исповеда своју онтолошку стрепњу и свест о конститутивној амбиваленцији. Укључивањем методолошких премиса из области студија културе (маргинализација, трансгресија, лиминалност) у проучавање аутентичних авангардних поетичких стратегија Растка Петровића, указали смо на чињеницу да је аутор трагајући за собом остваривао своје поетско биће. На тај начин образовао се хибридни и лиминални идентитет у динамичком пољу антагонистичких дискурса, који се непрекидно међусобно пресецају. Реч је, дакле, о томе да поетичко-естетско-филозофско исходиште стваралаштва Растка Петровића чини идеја да се биће (оно што јесте), као и конституенти његовог идентитета (пол, род, раса, нација, класна, верска и професионална припадност...) разумевају као процесуалне категорије које су непрекидно изложене променама. Петровић, заправо, отвара пут савременом антиесенцијалном тумачењу бића као флукса (оно што је ток и што се мења) унутар симболичких мрежа, односно дискурзивних пракси. На тај начин, ствара се могућност да се појам, односно концепт идентитета тумачи као стратегијски и позицијски, те је у Петровићевом делу идентитет увек релационо конструисан и изратито обележен не- припадањем. Истовремено, идентитет сугерише истост и подржава неки облик заједништва који варљиво испуњава онтолошку празнину. Овај рад своје методолошко утемељење проналази у претпоставци да је плуралитет у теоријским приступима и критичким праксама нужан, управо због 2 сложености и амбивалентности појма идентитет, који је интердисциплинаран по своме досегу. Истовремено, овај рад се бави различитим аспектима идентитета са циљем да се сачува и истакне свест о интеракцији између конституената идентитета и теоријско- критичких пракси које се њима баве. У фокусу нашег истраживања налази се културни, родни и наративни идентитет, тачније, модуси њихових конструкција. У том смислу, ова студија доказује да поетика, али и живот Растка Петровића представљају парадигму културолошке и родне лиминалности. Сходно томе, путујући модел егзистенције показује се као пресудан у творби идентитета који се формира као хибридни, услед седиментације различитих култура. Исцрпна анлиза родног идентитета, односно маскулинитета, истиче субверзивни потенцијал Петровићевог дела у односу на патријархалну фалогоцентричну бинарну културолошку матрицу. Растко Петровић несумњиво исказује свест о идеолошком карактеру родне улоге која му је намењена, те је процес „постајања“ мушкарцем изузетно сложен, обележен противуречностима и стрепњом. Посебан комплекс питања која се нужно намећу када је у питању ауторефлексија представља језик, јер је писац принуђен да доказ властитог постојања тражи у језику, у појмовима који су такође производ дискурса који не одобрава алтернативну мушкост. Тумачење наративног иденитета као ипсеитета које смо користили у раду, дакле, упознавање и конституисање себе као метакатегоријалног Другог, маркирало је значај културног дијалога коме је Растко Петровић несумњиво стремио. У питању је дијалог у коме припадници мањинских/маргиналних култура и субкултура постају равноправни саговорници. Истовремено, размена културних дарова обезбеђивала би потенцијал за, из данашње перспективе посматрано, повлашћен статус агенса у стварању сопствене културе, као и активно учешће у мапирању културе у свету.sr
dc.description.abstractPredmet istraživanja u ovom radu predstavlja određivanje čvorišnih tačaka oko kojih se obrazuje identitet u poetici Rastka Petrovića. Cilj je dokazivanja teze da njegovo stvaralaštvo anticipira savremeno shvatanje i razumevanje identiteta kao konstrukcije, koja se odvija unutar diskursa moći, a on nastoji da reguliše identifikacijske procese unutar subjekta. Delo Rastka Petrovića ukazuje na činjenicu da identitet predstavlja složenu i dinamičnu mrežu sačinjenu od identitetskih konstituenata koji se neprekidno ukrštaju, te se na mestima ukrštaja obrazuju ambivalentne subjekatske pozicije iz kojih autor ispoveda svoju ontološku strepnju i svest o konstitutivnoj ambivalenciji. Uključivanjem metodoloških premisa iz oblasti studija kulture (marginalizacija, transgresija, liminalnost) u proučavanje autentičnih avangardnih poetičkih strategija Rastka Petrovića, ukazali smo na činjenicu da je autor tragajući za sobom ostvarivao svoje poetsko biće. Na taj način obrazovao se hibridni i liminalni identitet u dinamičkom polju antagonističkih diskursa, koji se neprekidno međusobno presecaju. Reč je, dakle, o tome da poetičko-estetsko-filozofsko ishodište stvaralaštva Rastka Petrovića čini ideja da se biće (ono što jeste), kao i konstituenti njegovog identiteta (pol, rod, rasa, nacija, klasna, verska i profesionalna pripadnost...) razumevaju kao procesualne kategorije koje su neprekidno izložene promenama. Petrović, zapravo, otvara put savremenom antiesencijalnom tumačenju bića kao fluksa (ono što je tok i što se menja) unutar simboličkih mreža, odnosno diskurzivnih praksi. Na taj način, stvara se mogućnost da se pojam, odnosno koncept identiteta tumači kao strategijski i pozicijski, te je u Petrovićevom delu identitet uvek relaciono konstruisan i izratito obeležen ne- pripadanjem. Istovremeno, identitet sugeriše istost i podržava neki oblik zajedništva koji varljivo ispunjava ontološku prazninu. Ovaj rad svoje metodološko utemeljenje pronalazi u pretpostavci da je pluralitet u teorijskim pristupima i kritičkim praksama nužan, upravo zbog 2 složenosti i ambivalentnosti pojma identitet, koji je interdisciplinaran po svome dosegu. Istovremeno, ovaj rad se bavi različitim aspektima identiteta sa ciljem da se sačuva i istakne svest o interakciji između konstituenata identiteta i teorijsko- kritičkih praksi koje se njima bave. U fokusu našeg istraživanja nalazi se kulturni, rodni i narativni identitet, tačnije, modusi njihovih konstrukcija. U tom smislu, ova studija dokazuje da poetika, ali i život Rastka Petrovića predstavljaju paradigmu kulturološke i rodne liminalnosti. Shodno tome, putujući model egzistencije pokazuje se kao presudan u tvorbi identiteta koji se formira kao hibridni, usled sedimentacije različitih kultura. Iscrpna anliza rodnog identiteta, odnosno maskuliniteta, ističe subverzivni potencijal Petrovićevog dela u odnosu na patrijarhalnu falogocentričnu binarnu kulturološku matricu. Rastko Petrović nesumnjivo iskazuje svest o ideološkom karakteru rodne uloge koja mu je namenjena, te je proces „postajanja“ muškarcem izuzetno složen, obeležen protivurečnostima i strepnjom. Poseban kompleks pitanja koja se nužno nameću kada je u pitanju autorefleksija predstavlja jezik, jer je pisac prinuđen da dokaz vlastitog postojanja traži u jeziku, u pojmovima koji su takođe proizvod diskursa koji ne odobrava alternativnu muškost. Tumačenje narativnog ideniteta kao ipseiteta koje smo koristili u radu, dakle, upoznavanje i konstituisanje sebe kao metakategorijalnog Drugog, markiralo je značaj kulturnog dijaloga kome je Rastko Petrović nesumnjivo stremio. U pitanju je dijalog u kome pripadnici manjinskih/marginalnih kultura i subkultura postaju ravnopravni sagovornici. Istovremeno, razmena kulturnih darova obezbeđivala bi potencijal za, iz današnje perspektive posmatrano, povlašćen status agensa u stvaranju sopstvene kulture, kao i aktivno učešće u mapiranju kulture u svetu.sr
dc.description.abstractThis thesis aims to determine the crucial points of identity formation in Rastko Petrović’s poetics with the intention to verify the idea that Rastko Petrović’s work anticipates the modern understanding of identity as a construct which emerges from the discourse of power with its identificational processes within the subject. Rastko Petrović’s oeuvre is an excellent example of the fact that identity represents a complex and dynamic network of identity constituents that constantly intertwine, and, in the places where the contacts happen, they form ambivalent subject positions from which the author narrates his ontological fear and the awareness of the constitutive ambivalence. By including some of the methodological premises from the field of cultural studies (such as marginalization, transgression, liminality) into the research of Petrović’s authentic avant-garde poetic strategies, the thesis shows that, while searching for his inner self, Petrović was epitomizing his poetical self, thus forming a hybrid and liminal identity in the dynamic field of antagonistic discourses that constantly intersect. Therefore, we can say that the poetic, philosophical and aesthetic sources of Petrović’s work are found in the idea that self (what is), as well as the constituents of his identity (sex, gender, race, nation, class, religious beliefs, professional orientation…) are understood as processing cathegories constantly exposed to changes. What is more, it can be said that Rastko Petrović clears the path for the modern, antiessetialist interpretations of self as flux (that which is a flow, which changes constantly) within the symbolic network, i.e. discoursive practices. In this way, arises the possiblity of interpretation of the notion, or the idea of identity, as strategic, or positional, meaning that in Petrović’s works identity is always relationally constructed and strongly marked by non-belonging. At the same time, identity means sameness and supports at least some kind of unity feebly fulfilling the onthological void. Methodological foundation of this thesis is found in the assumption that the plurality in critical and theoretical approaches is necessary, precisely because of the complexity and ambivalence of identity, the term whose scope and range are interdisciplinary positioned. At the same time, the thesis examines various aspects of identity with the objective to preserve and enhance the awareness about the interaction between the constituents of 4 identity and theoretical and critical practices that deal with it. Cultural, gender and narrative identities or, more precisely, the modes of their constructions, form the central part of the thesis. In this sense, this thesis shows that the poetics, but also the life of Rastko Petrović, represent a paradigm of cultural and gender liminality, while the life on the constant move proves to be crucial in the creation of identity which is formed as a hybrid one because of many layers coming from various cultures. A detailed analysis of gender identity or, more precisely, masculinity, stresses the subversive potential of Petrović’s work when juxtaposed to patriarchal, logocentric, binary cultural matrix. Rastko Petrović expresses an awareness of the ideological character of the gender role he was assigned with; therefore, the process of “becoming” a man is a highly complex one, marked with contradictions and fear. A separate cluster of questions that inevitably appear with introspection is found in language, since writer is compelled to search for the proofs of his existence in the language and in the notions which are also a product of discourse that does not approve of the alternative masculinity. The interpretation of narrative identity as ipseity, used in this work, as well as the introduction and constitution of self as a meta-categorical Other, marked the importance of cultural dialog which Rastko Petrović undoubtedly strived for. It is a dialog where the members of minority cultures and subcultures are equal participants. At the same time, the exchange of cultural gifts provides the potential for a privileged status of agens in creation of one’s own culture, and also in active mapping of the world culture.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Филозофски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectIdentitetsr
dc.subjectRasto Petrovićen
dc.subjectconstruction of identityen
dc.subjectfluid identityen
dc.subjectidentificationalprocessesen
dc.subjectconstitutive ambivalenceen
dc.subjectculture studiesen
dc.subjectSerbian Avant-gardeen
dc.subjectplurality ofmethodologyen
dc.subjectpalimpsesten
dc.subjectmarginalizationen
dc.subjecttransgressionen
dc.subjecthybrid identityen
dc.subjectgenderen
dc.subjectliminalityen
dc.subjectnomadismen
dc.subjectipseity.en
dc.subjectkulturni i rodniidentitetsr
dc.subjecthibridnostsr
dc.subjectliminalnostsr
dc.subjectRastko Petrovićsr
dc.titleКонструкција идентитета у књижевном делу Растка Петровићаsr
dc.title.alternativeKonstrukcija identiteta u književnom delu Rastka Petrovićasr
dc.title.alternativeThe Identity Construction in Rastko Petrović’sLiterary Worken
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY
dcterms.abstractСтојановић-Пантовић, Бојана; Живанчевић-Секеруш, Ивана; Јовић, Бојан; Гордић-Петковић, Владислава; Тешић, Гојко; Стојановић-Пантовић, Бојана; Стевановић, Кристина; Konstrukcija identiteta u književnom delu Rastka Petrovića;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45894/Disertacija9348.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45894/Disertacija9348.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45895/IzvestajKomisije9348.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45895/IzvestajKomisije9348.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8133


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији