Granična nosivost oslonačke veze ošupljenih montažnih betonskih ploča
Ultimate Strength of Hollow Core Slabs Supporting Connection
Author
Koković, Veljko
Mentor
Bajić, DejanCommittee members
Marinković, Snežana
Pecić, Nenad

Lađinović, Đorđe
Metadata
Show full item recordAbstract
Industrija prefabrikovanih betonskih elemenata je grana građevinske industrije koja je u
stalnom porastu, kako zbog niskih troškova automatizovane proizvodnje, tako i zbog
sve značajnije ekološke vrednosti. Takođe, uporedo sa visokim standardima kvaliteta
proizvoda i brzine građenja, ova grana građevinske industrije je i grana sa najvećim
brojem inovacija u pogledu upotrebljenih savremenih materijala i iskorišćenja nosivosti
konstruktivnih elemenata. Jedan od takvih primera je i konstruktivni sistem
kontinuiranih ošupljenih montažnih ploča, za koji je predlog proračuna objavljen u
specijalnoj fib-ovoj publikaciji (FIB Commission 6 Prefabrication 2000). Publikacija
sadrži postupak proračuna statičkih uticaja i granične nosivosti poprečnih preseka i
pretpostavljenih mehanizama loma koji nisu eksperimentalno potvrđeni. Polazeći od
pretpostavke da postojeće teorijske preporuke predstavljaju potencijalno
nereprezentativan pogled na naprezanje kontinuirane ošupljene ploče, osmišljen je
progr...am eksperimentalnog istraživanja koje se nalazi u osnovi rada.
Sprovedeno eksperimentalno istraživanje se sastoji u ispitivanju do loma deset
kompozitnih greda, formiranih od prefabrikovanih prethodno napregnutih ošupljenih
ploča i naknadno ugrađenog betona. Statički uticaju u ispitanim prostim gredama
odgovaraju statičkim uticajima na delu kontinualnog sistema uz središnje oslonce.
Rezultati ispitivanja nedvosmisleno ukazuju da metod proračuna prikazan u publikaciji
nije adekvatan i da može prouzrokovati neprihvatljiv odgovor sistema u kome je
kontinualizacija izvršena ugrađivanjem armature u topingu. Na osnovu rezultata
ispitivanja i zabeleženog odgovora greda, predložene su izmene projektnih kriterijuma.
Uporedo sa istraživanjem granične nosivosti oslonačke veze kontinuiranih ošupljenih
ploča, istraživanje je usmereno i na određivanje mehanizma prenošenja transverzalne
sile kroz prslinu. Detaljna merenja pomeranja na bočnom licu ispitanih greda ukazuju
ii
da je prenošenje transverzalne sile kroz prslinu osnovni mehanizam, a da su oblik
poprečnog preseka kompozitne grede i smičuće prsline na kojoj je zabeležen lom,
osnovni uzroci odstupanja izmerene granične nosivosti pri smicanju u odnosu na
predikciju propisa
Precast concrete industry is a constantly growing branch of the construction industry,
due to cost efficiency and ecological value. Also, along with the high quality standards
and short construction time, it is the branch of construction industry with the largest
number of innovations in terms of new materials and load bearing capacity efficiency of
structural elements. An example is the structural system of continuous hollow core
slabs, for which the design recommendation is published in a special fib publication
(FIB Commission 6 Prefabrication 2000). The publication contains analysis and design
method which is not experimentally proven. Starting from the assumption that the
existing recommendations are potentially unrepresentative, an experimental research
program is designed.
An extensive experimental program consisting of load-testing ten large scale beams,
composed from prefabricated hollow core slabs and in-situ concrete, has been
performed. The test results indicate that the de...sign method presented in the publication
is not adequate and may cause unacceptable response of the structural system in which
the continuity of hollow core slabs is provided by structural topping reinforcement.
Based on the test results, modifications of the design criteria are proposed.
Along with the research on ultimate strength of continuous hollow core slabs supporting
connection, research has been focused on the mechanism of shear transfer through the
cracked beam. Detailed measurements of displacement in the experimental specimens
indicated that aggregate interlock is the primary shear transfer mechanism, and that the
cross section characteristics and geometry of the critical shear crack are explanations of
the code prediction shear strength underestimation.