Telo i prostor – metafizički smisao akta
Body and space – metaphysical meaning of nude
Докторанд
Colić, UglješaМентор
Martinović, DraganЧланови комисије
Dolovački, VasilijeJovanov, Jasna
Furunović, Zoran
Lazić, Nebojša
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Ovaj rad istražuje metafizički smisao ženskog akta, trudeći se da zahvati svu njegovu kompleksnost, spolja i iznutra. Autor polazi od pretpostavke da je u modernom životu, pa i u umetnosti došlo do banalizacije i komercijalizacije telesnosti i gubljenja značenja smisla lepe telesnosti. S druge strane, u samoj umetnosti akt je bezvremena, večita tema, nasuprot temama koje nastaju iz pobuda senzacionalizma i/ili potreba dnevne politike. Otuda u svakom vremenu, pa i savremenom, ima smisla iznova preispitati izvore i smisao poimanja akta.
Služeći se raznovrsnim metodama, istorijskom, filozofskim i umetničkim, autor proučava odnos tela i prostora i odnos tela i tela, sa ciljem da nađe autentičan slikarski prikaz ženskog akta, u kontekstu savremene likovne umetnosti, izučavajući telesnost u prostoru, istovremeno umetnički i filozofski, u metafizičkom, bezvremenom smislu.
Rezultat istraživanja je samostalna izložba slika ženskih aktova, koje predstavljaju autentični izraz u likovnoj umetnos...ti. Aktovi predstavljeni bez prostorne veze sa nekim, bilo kojim drugim predmetom, suočavaju sa metafizičkim pitanjima smisla akta. Samo prikazom ženskog akta otkrivaju mogućnost dubljeg, metafizičkog izražavanja i razumevanja telesnosti nasuprot njene kulturne industrijalizacije i tržišne ideologije.
U teorijskom delu rada ženski akt je prikazan kroz istoriju umetnosti, ne samo istražujući određene autore koji su se bavili istom tematikom, već i interpretacijom njihovih radova, kao i istraživanje metoda prikazivanja akta u istoriji umetnosti. Ovaj deo sadrži i rezultate preispitivanja filozofskog istraživanja umetnosti kroz: semiotičku, ontološku, strukturalističku i hermeneutičku metodu, sa ciljem da se kroz filozofiju umetnosti izuči metafizički smisao akta. Konačno, autor opisuje nastanak autentičnog likovnog izraza ženskog akta, kako ideje kroz likovnu poetiku, tako i u slikarskom, tehnološkom smislu, razvoj tehnologije i upotrebe različitih materijala i metoda koje je autor disertacije koristio u slikarstvu.