Структурно-садржинске и функционалне карактеристике дидактичких граматика руског језика у инословенској (српској и хрватској) говорној средини
Structure, contents and functional characteristics of didactic grammars of Russian language in Inoslavic (Serbian and Croatioan) speaking environment ; Структурно-содержательные и функциональные характеристики дидактических граматик русского языка в инославянской (сербской и хорватской) языковой среде
Doktorand
Radojčić, Ružica D.Mentor
Končarević, KsenijaČlanovi komisije
Belokapić-Škunca, VeraMarić, Biljana
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Предмет овог истраживања су основне категорије модела дидактичке
граматике руског језика намењене носиоцима блискосродног инословенског (српског
и хрватског) језика: структура, садржај и функције. Дидактичка граматика се
дефинише као функционална књига у којој се наставни садржаји презентују посебно
уређеним дидактичко-методичким инструментаријумом, усклађеним са одређеним
психолошким, лингводидактичким и лингвистичким начелима. Наставни садржај се
поима као дидактички транспонован систем лингвистичких појмова, представа и
генерализација, неопходних и довољних за постизање комуникативне и лингвистичке
компетенције на нивоу и у обиму адекватном циљевима наставе за сваки конкретни
образовни профил. У овом раду дидактичка граматика се посматра као систем
логичких конструкта – предикције, садржаја, спољашње структуре, унутрашње
структуре и функција. Сваки од њих представља засебан хијерархијски систем
подређених компоненти у односу на компоненте вишег реда, са својим специфичним
функционал...но-онтолошким одликама, елементима и карактером њихових
међусобних односа. Дисертација представља покушај дескрипције и анализе
поменутих централних категорија модела дидактичке граматике руског језика у
инословенској (српској и хрватској) социокултурној средини. Анализом су
обухваћени психолошки и дидактичко-методички чиниоци који одређују дидактичко
обликовање школске граматике. Спољашња структура подразумева метаструктуру,
макроструктуру и микроструктуру, док се у унутарњој структури издвајају
праксеосемиотички, праксеоинформацијски и праксеометодички аспекти. Ова
проблематика се разматра са теоријско-концепцијског становишта, уз елементе
валоризације. Као узорак за анализу одабране су дидактичке граматике руског језика
намењене његовом усвајању у инословенској (српској и хрватској) говорној и
социокултурној средини.
The thesis is concerned with the basic categories of the model of didactic grammar
of the Russian language intended for the speakers of a closely related inoslavic (Serbian
and Croatian) language: structures, contents and functions. Didactic grammar is defined as
a functional book where didactic contents are presented by means of a special didactic and
methodical tool, coordinated with particular psychological, lingua-didactic and linguistic
principles. The teaching content is perceived as a didactically transposed system of
linguistic concepts, notions and generalizations necessary and sufficient for attaining a
communicative and linguistic competence at the level and in the scope corresponding to the
aim of teaching for each particular educational profile. Didactic grammar is considered as a
system of logical constructs – predication, substance, outer content, inner content and
functions. Each of them represents a separate hierarchical system of subordinate
components relative to hig...her rank components, with specific functional-ontological
properties, elements and character of their mutual relations. This thesis represents an
attempt to describe and analyze the above mentioned basic categories of the model of the
didactic grammar of the Russian language in inoslavic (Serbian and Croatian) social and
cultural environment. The analysis encompasses psychological and didactic and methodical
factors determining didactic form of the school grammar. The outer structure involves
metastructure, macrostructure and microstructure, whereas the inner structure deals with
praxeological-semiotic, praxeological-informative and praxeological-methodological
aspects. This issue is dealt with from a theoretical and conceptual aspect with elements of
valorisation. The analysis is carried out on a sample of didactic grammars of the Russian
language intended for its adoption in an inoslavic (Serbian and Croatian) speaking and
socio-cultural environment.