National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Когнитивне последице ране озледе мозга код деце са церебралном парализом нормалне интелигенције

Cognitive consequences of early brain injury in children with cerebral palsy and normal intelligence

Thumbnail
2016
Disertacija.pdf (8.922Mb)
IzvestajKomisije8268.pdf (160.0Kb)
Author
Vidović, Predrag M.
Mentor
Krstić, Nadežda
Committee members
Nikolić, Snežana
Pavlović, Dragan
Bugarski-Ignjatović, Vojislava
Metadata
Show full item record
Abstract
Један од највећих изазова развојне психологије је да објасни механизме когнитивног развоја, односно когнитивних промена. Развојни пут је усмерен ка све већој диференцијацији и специјализацији (модулисаности) механизама когнитивне обраде. Претпоставке да су биолошка ограничења у развоју мање модулисана, а да средина има значајнију формативну улогу у неуронском расту могле би значајно променити и наше виђење феноменологије неурокогнитивних поремећаја какве видимо у детињству. Овако посматрано, сам развој би могао бити основни чинилац који моделира начин испољавања поремећаја, а продужени период неурокогнитивног постнаталног развоја, онај критички чинилац који ће одредити на какав начин ће бити обликована резултујућа модална организација (или специфичност) тог кортекса. Стога, савремене теорије неурокогнитивног развоја наглашавају улогу динамичке интеракције сазревања и искуства у процесу формирања менталне структуре индивидуе и претпостављају да, у склопу пластичне реорганизације незрело...г мозга код рано насталих церебралних лезија, а нарочито у контексту рано испољених измена на плану когнитивне организације, начелно можемо очекивати дифузније последице по организацију сазнајних функција него што се то догађа код можданих озледа одраслих. Посматрано из тог угла, церебрална парализа (ЦП), као стање непрогресивног моторног оштећења узрокованог церебралним или церебеларним оштећењем насталим током пре- или перинаталног развоја, у којој се укупно когнитивно сазревање одиграва на супстрату статичне мождане озледе присутне већ у самом почетку искуствене адаптације на средину, може представљати V погодну парадигму за разматрање питања везаних за могућности и карактеристике развоја одређених когнитивних способности у случају ране церебралне аномалије...

One of the biggest challenges of developmental psychology is to explain the mechanisms of cognitive development, i.e. cognitive changes. The development path is directed towards increasing differentiation and specialization (modulation) of mechanisms of cognitive processing. Assumptions that the biological limitations in the development are less modulated, and that the environment has a significant formative role in neural growth could significantly change our view of the phenomenology of neurocognitive disorders that we see in childhood. From this perspective, the development itself could be a major factor that models the way of the manifestation of the disorder, while prolonged period of neurocognitive postnatal development is the critical factor that will determine in what way the resulting modal organization (or specificity) of the cortex will be formed. Therefore, the modern theories of neurocognitive development emphasize the role of the dynamic interaction of maturation and expe...rience in the process of forming mental structure of the individual and assume that, as a part of plastic reorganization of the immature brain in case of the early cerebral lesions, especially in the context of the early manifested changes in the field of cognitive organization, we can in principle expect more diffuse consequences for the organization of cognitive functions than in the case of the brain injuries in adults. From that aspect, cerebral palsy (CP), as a state of non-progressive motor disorder caused by cerebral or cerebellar damage incurred during the prenatal or perinatal development, where the total cognitive maturation takes place on the substrate of the static brain injury present in the very beginning of empirical adaptation to environment, may represent a suitable paradigm for discussion of issues related to the VIII capabilities and characteristics of the development of certain cognitive abilities in case of early cerebral anomaly...

Faculty:
Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
Date:
30-09-2016
Keywords:
спастична церебрална парализа / spactic cerebral palsy / cognitive fuctioning / cognitive domains / cognitive stability / когнитивно функционисање / когнитивни домени / когнитивна стабилност
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_7912
URI
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7912
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=4792
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:15088/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48843279

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS