Вербални и невербални аспекти егзекутивних функција код деце са сметњама у развоју
Verbal and nonverbal executive functions in children with learning difficulties
Doktorand
Buha, Nataša S.Mentor
Gligorović, Milica
Članovi komisije
Japundža-Milisavljević, Mirjana
Lakić, Aneta
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Рани основношколски узраст представља изразито динамичан период у
коме се одиграва значајан напредак у развоју бројних когнитивних способности и
вештина које су неопходне за адекватан школски успех. То је уједно и период
када известан број деце испољава сметње у учењу. С обзиром на то да се у основи
тешкоћа у учењу налазе различити фактори, циљ ове дисертације је утврђивање
односа између нивоа развоја егзекутивних функција и сметњи у учењу код деце
млађег школског узраста (III и IV разреда).
Узорак истраживања чини 114 ученика типичног интелектуалног развоја,
оба пола, који похађају трећи (48,2%) и четврти разред (51,8%) основне школе.
Узраст испитаника се креће у распону од 8,7-10,8 година (AS=9,80; SD=0,57).
Анализом различитих развојних способности које су предуслов развоја
академских вештина, применом Акадија теста и критеријума одступања за једну и
више стандардних девијација, утврђено је да тешкоће у различитим областима
испољава 18,4% деце. Анализом нивоа развоја егзекутивних фу...нкција код деце са сметњама у
учењу, утврђено је да су они знатно лошији у домену вербалног планирања. Ниво
развоја базичних егзекутивних функција (и вербалних и невербалних) код ове
деце је такође нижи, али само у односу на децу чија су постигнућа на Акадија
тесту у равни горње границе или изнад просека (за дати узорак). Остварују и
знатно нижа постигнућа у домену невербалног планирања, али само у односу на
децу која остварују најбоља постигнућа на Акадија тесту...
Early school years represent a highly dynamic period of significant progress in
development of numerous cognitive abilities and skills which are essential for adequate
academic success. This is also a period when a number of children manifest learning
difficulties. Considering the fact that there are different factors lying behind the learning
difficulties, the aim of this disertation is to determine the relationship between
developmental level of executive functions and learning difficulties in population of
younger school-aged children.
Sample consists of 114 students with typical intellectual development, of both
gender, attending third (48,2%) and forth grade (51,8%) of primary school. The age of
participants ranges between 8,7-10,8 years (M=9,80; SD=0,57).
Analysis of various developmental abilities that are necessary for academic
success, assessed by means of Acadia test with cutoff criteria of one standard deviation,
showed that 18,4% of children have difficulties in various dev...elopmental areas.
Analysis of developmental level of executive functions in children with learning
difficulties, determined that they lag behind their peers in verbal planning skills. Their
basic executive functions (verbal and nonverbal) are also lower, but only compared with
children whose developmental achievements are in the range of upper level of average
or above average (for a given sample). In the domain of nonverbal planning skills, their
scores are also lower, but only compared with children with highest developmental
achievements...