National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филолошки факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филолошки факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Савремена истраживања ауторске лирике у средњошколској настави

Contemporary research of author's lyrics in secondary school teaching ; Современные исследования авторской лирики в обучении в средней школе

Thumbnail
2016
Disertacija.pdf (2.620Mb)
IzvestajKomisije8134.pdf (439.2Kb)
Author
Milovanović, Svetlana
Mentor
Mrkalj, Zona
Committee members
Jovanović, Aleksandar
Petrović, Predrag
Metadata
Show full item record
Abstract
Циљ ове докторске дисертације је да допринесе развијању ученичких компетенција при читању, доживљавању и тумачењу ауторске лирике у средњошколској настави. Тема је актуелна, поставка рада сложена; пружа теоријски оквир, критичку анализу и истраживања научног и уметничког садржаја пренесеног на дидактичко-педагошку матрицу. Полазећи од методичког контекста и актуелних методичких приступа настави лирике, сагледане су специфичности наставне комуникације с поезијом. Указује се на претпоставке савремене наставе која као таква једино и може да „придобије” младог читаоца  ученика за читање, доживљавање и тумачење поезије. Акценат је на значењској димензији текста чији се вишеслојни и вишезначни поетски свет непосредно доживљава и критички вреднује само кроз истраживачко и стваралачко поступање. У раду су представљена свеобухватна методолошка полазишта и осмишљени су методички (припремни, мотивациони, истраживачки) поступци. На конкретним примерима песама одабраних аутора заснивају се методич...ке интерпретације с коментарима које показују како се са ученицима средњошколског узраста може засновати суверена, научно заснована, наставна интерпретација поетског текста. Технички, рад се састоји из седам целина.

The goal of this doctorаl thesis is to contribute to the improvement of student competencies in reading, experiencing and interpreting the author’s lyrics in secondary school teaching. The topic is current, the structure of the thesis is complex; it provides a theoretical frame, a critical review and the research of the scientific and artistic content transferred to the pedagogical and didactic matrix. Taking a methodical context and a contemporary methodical approach to the teaching of lyrics into account, the specifics of the communication between teaching and lyrics are considered. Being crucial in capturing a young reader’s (student’s) attention for reading, experiencing and interpreting lyrics, the assumptions of contemporary teaching have been highlighted. The emphasis lies on the semantic dimension of the text whose multilayered poetic world of multiple meanings is being experienced directly whereas critically appraised solely through exploratory and creative acting. The thesis ...comprises comprehensive methodological starting points and conceived methodical (preparational, motivational and exploratory) procedures. Methodical interpretations with statements of opinions are based on particular poems of chosen poets thus proving the possibility of attaining an impartial, scientifically based teaching interpretation of the poetic text with students in secondary schools. The thesis consists of 7 parts.

Faculty:
Универзитет у Београду, Филолошки факултет
Date:
02-09-2016
Keywords:
ауторска лирика / author’s lyrics / secondary school teaching / literary communication / methodical approach / interpretation / средњошколска настава / литерарна комуникација / методички приступи / интерпретација
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_7856
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=4730
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7856
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:14983/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48762383

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS