National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филолошки факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филолошки факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Књижевни јунак у прозним делима за млађи школски узраст

Literal character in prose works for younger elementary school students ; Литературный герой в прозаических произведениях для детей младшего школьного возраста

Thumbnail
2016
Disertacija.pdf (3.616Mb)
IzvestajKomisije8126.pdf (401.5Kb)
Author
Dimitrijević, Maja M.
Mentor
Mrkalj, Zona
Committee members
Bajić, Ljiljana
Rosić, Tiodor
Metadata
Show full item record
Abstract
Предмет истраживања овог рада јесте разматрање статуса и улоге књижевног јунака у прозним делима која су наставним програмом предвиђена за проучавање од првог до четвртог разреда основне школе. Прозни жанрови својим конвенцијама и особеностима условљавају поступак уобличавања књижевних ликова. Отуда се у истраживању указује на повезаност жанровског обрасца и типа књижевног јунака, сагледава се однос теоријске и методичке интерпретације књижевног јунака и приказује могућност прожимања различитих методичких нивоа карактеризације јунака у прозним делима за млађи школски узраст. Књижевни јунаци у прози за децу поседују специфичне типолошке одлике. Њихов портрет обликују различити карактеролошки чиниоци. Контекст проучавања књижевног јунака у прозним делима намењеним ученицима млађег школског узраста чине специфичне жанровске околности, адекватна методичка полазишта и одговарајући наставни приступи и подстицаји. Уметничка природа књижевних јунака и значењски слојеви у њиховој карактеризациј...и намећу плуралистички наставни прилаз. Због тога се наглашава значај методолошког плуралитета и примена структурно-семиотичког, наратолошког, импресионистичког, феноменолошког, биографског, социолошког, психолошког и лингвостилистички приступа као сазнајних корелата у тумачењу литерарних јунака на наставним часовима. У аналитичко-синтетичком процесу њихове интерпретације афирмише се интегрисање естетског доживљаја, критичког мишљења и стваралачких активности. Фокус истраживања је усмерен и на рецепцијске капацитете читалаца у раном школском узрасту и усавршавање њихових читалачких компетенција. У вези са тим, преиспитани су васпитни потенцијали књижевног јунака и степен њихове артикулације у савременој методичкој пракси, као и утицај књижевних ликова на формирање етичких ставова ученика. Образложено је како се поступак синтетизовања са актуализацијом може надовезати на иманентни приступ књижевном делу и представљени су неки модуси повезивања наставе језика и књижевности у интерпретацији књижевног јунака. Резултати истраживања показали су да је могуће остварити висок ниво рецепције и интерпретације књижевног јунака у прозним делима за млађи школски узраст. Жанровски разнородна проза захтева да се успоставе адекватни концепти у тумачењу књижевних ликова. Да би се превазишли устаљени и симплификовани методички модели, неопходно је имплементирање савремених књижевнонаучних сазнања и уважавање актуелних резултата педагошко-психолошких истраживања. Обједињавање наведених методолошких приступа представља неопходне предуслове за активно ангажовање ученика у откривању и спознавању естетске вредности књижевноуметничког дела и књижевних јунака.

The research topic of this paper is the status and the role of a literal character in the prose work set by the primary school curriculum for young learners from the first to fourth grade. Prose genres by their conventions and features create conditions for the character interpretation. For this reason, in the research we point out to the connection of genre pattern and the type of the literal character and also the relationship between the theoretical and methodological interpretation of the literal character as well as the possibilities of permeating of different methodological levels of the characterisation of the character in the prose work for young learners. Literal characters in the prose work for children possess specific typological features. Their portrait is formed by the different characterological facts. Context of the literal character’s research in the prose work for young learners is consisted of specific genre circumstances, adequate methodological starting points and ...the appropriate teaching approach and incentive. The artistic nature of the literal characters and the layers of meaning in their characterisation obtrude the pluralistic teaching approach. Because of this, we point out to the significance of the methodological plurality and appliance of the structural and semiotic, narrative, impressionistic, phenomenological, biographical, sociological, psychological, linguistic and stylistic approach as the cognitive correlative in the process of literal character interpretation in the classroom. In the analytic and synthetic process of the interpretation we affirm the aesthetic experience, critical thinking and creative activities. The focus of the research is directed to reception qualities of readers in the early primary school age and the development of their reading competences. In line with the previously said, we questioned the upbringing potentials of the literal characters and the degree of their articulation in the modern methodological practice as well as the influence of the literal characters on forming the ethical attitudes of young learners. It is explained how the approach of synthetizing with the actualisation can be connected to the immanent approach of the literal work and in the paper the author gives some modes of connecting the teaching of language and literature in the process of interpreting the literal character. The results of the research show that it is possible to accomplish the high level of reception and interpretation of the literal character in the prose work for young learners. Different in genre, prose work demands the establishment of the adequate concepts in the process of interpreting the literal character. In order to overcome simplified methodological models, it is important to implement the modern literal and scientific knowledge and also to take into consideration of the contemporary results of the pedagogical and psychological researches. The integration of the mentioned methodological approaches represent necessary conditions for the active learners’ participation in the process of revealing and knowing the aesthetic values of the literal work and literal characters.

Faculty:
Универзитет у Београду, Филолошки факултет
Date:
05-09-2016
Keywords:
књижевни јунак / literal character / prose works for children / teaching of the literature / young learners / curriculum / literal genre / interpretation / methodological plurality / reception / reading competences / прозна дела за децу / настава књижевности / ученици млађих разреда основне школе / наставни програм / књижевни жанр / интерпретација / методолошки плуралитет / рецепција / читалачке компетенције
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_7852
URI
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7852
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=4722
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:14972/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48749839

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS