Show simple item record

Gender Stereotypes in Novels for Second Cycle of Primary School Reading Curriculum

dc.contributor.advisorŽivančević-Sekeruš, Ivana
dc.contributor.otherPešikan-Ljuštanović, Ljiljana
dc.contributor.otherGordić Petković, Vladislava
dc.contributor.otherSikimić, Biljana
dc.contributor.otherTomin, Svetlana
dc.contributor.otherŽivančević-Sekeruš, Ivana
dc.creatorStefanović, Jelena
dc.date.accessioned2017-02-27T10:04:44Z
dc.date.available2017-02-27T10:04:44Z
dc.date.available2020-07-03T13:50:16Z
dc.date.issued2016-09-22
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija146944280093926.pdf?controlNumber=(BISIS)101600&fileName=146944280093926.pdf&id=6613&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7620
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=101600&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije146944280677683.pdf?controlNumber=(BISIS)101600&fileName=146944280677683.pdf&id=6614&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urinull/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije146944280677683.pdf?controlNumber=(BISIS)101600&fileName=146944280677683.pdf&id=6614
dc.description.abstractU radu se, primenom feminističke književne kritike, analiziraju rodni stereotipi u svih četrnaest romana iz lektire za drugi ciklus obrazovanja. Pokazuje se da su rodni stereotipi prisutni u različitim aspektima ovih romana, kao što su zastupljenost i konstrukcija likova, sadržaj i način oblikovanja priče. Takođe, predstavljaju se metodički modeli nastavnih interpretacija ovih romana, koji uvažavaju rodnu perspektivu. Primena ovih modela omogućava da učenice i učenici prepoznaju rodne stereotipe, razumeju njihovu funkciju i zauzmu kritički odnos prema njima.sr
dc.description.abstractThe dissertation analyzes gender stereotypes by applying feminist literary criticism in all fourteen novels included in the second cycle of the primary education curriculum. It is indicated that gender stereotypes are present in various aspects of the novels, such as characters’ presence and construction, content and method of creating stories. Furthermore, the methodical models of educational interpretations of these novels, which respect the gender perspective, are also presented. The application of these models allows pupils to recognize gender stereotypes, understand their function and take a critical attitude towards them.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Студије при универзитетуsr
dc.rightsopenAccessen
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectRodni stereotipisr
dc.subjectGender stereotypesen
dc.subjectgender perspectiveen
dc.subjectfeminist literary criticismen
dc.subjectliterature teaching methodsen
dc.subjectnovels for primary school readingen
dc.subjectrodna perspektivasr
dc.subjectfeministička književna kritikasr
dc.subjectmetodika nastave književnostisr
dc.subjectromani iz lektire za osnovnu školusr
dc.titleRodni stereotipi u romanima lektire drugog ciklusa osnovne školesr
dc.title.alternativeGender Stereotypes in Novels for Second Cycle of Primary School Reading Curriculumen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY
dcterms.abstractЖиванчевић-Секеруш, Ивана; Живанчевић-Секеруш, Ивана; Сикимић, Биљана; Томин, Светлана; Гордић Петковић, Владислава; Пешикан-Љуштановић, Љиљана; Стефановић, Јелена; Родни стереотипи у романима лектире другог циклуса основне школе; Родни стереотипи у романима лектире другог циклуса основне школе;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39648/Disertacija7783.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39649/IzvestajKomisije7783.pdf


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record