Liderstvo i učeća organizacija
Leadership and Learning Organization
Author
Milić, BojanaMentor
Grubić-Nešić, Leposava
Committee members
Ćosić, Ilija
Klincewicz, Krzysztof
Lalić, Danijela

Slavić, Agneš

Grubić-Nešić, Leposava

Metadata
Show full item recordAbstract
Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje prirode veza između autentčnog liderstva, afektivne posvećenosti i učeće organizacije, u tržišnim uslovima Republike Srbije. Konkretno, rad ispituje uticaj autentičnog liderstva na učeću organizaciju uz testiranje posredujuće uloge afektivne posvećenosti. Analiza ove studije od 502 ispitanika u proizvodnim i uslužnim preduzećima u Republici Srbiji empirijski potvrđuje pretpostavljene uticaje. Dobijeni rezultati sugerišu da je autentično liderstvo važan prediktor učeće organizacije. Pored toga, rezultati pokazuju da percipirana autentičnost kod lidera umereno i pozitivno utiče na afektivnu posvećenost zaposlenih, što zauzvrat delimično utiče na učeću organizaciju.
The aim of this study is to determine the nature of the relationship between authentic leadership, affective commitment and learning organization, in market conditions of the Republic of Serbia. In particular, the paper examines the impact of authentic leadership on learning organization, along with testing the mediating role of affective commitment. The analysis of a survey of 502 employees in the manufacturing and service companies in the Republic of Serbia confirms these influences empirically. The findings suggest that authentic leadership is an important predictor of learning organization. In addition,the results reveal that perceived authentic leadership capabilities moderately and positively influence employee affective commitment, which in turn partly affects the learning organization.