Методичка функција песама новопазарског краја у настави елементарне музичке писмености млађих разреда основне школе
А methodolocical function of Novi Pazar area songs in teaching primary music literacy of lower grades of a primary school
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Елементарна музичка писменост је вештина појединца да исправно и са
разумевањем пева/ свира и записује слушану музику без застоја у схватању. Њена
поставка представља дуг и сложен процес у коме је најтеже поставити две тонске
особине - висину (мелодија и хармонија) и трајање (ритам). Обе ове особине
чврсто су повезане са музичким и говорним карактеристикама једног подручја -
висине са мелодијом и тоналним основама песама, а трајања са ритмом песама,
игара и говорним ритмом (Васиљевић, З., 1991). Зато су народне песме - модели и
наменске песме, као и говорни клишеи (бројалице/ разбрајалице, пословице,
загонетке...) кључни садржаји у поставци звука мелодијско-ритмичке
проблематике почетне наставе музичке писмености. С обзиром да сазнања из
методике наставе музичке културе и психологије музике упућују да елементарну
музичку писменост треба поставити на звучним основама музичког матерњег
језика средине у којој се настава изводи, одлучили смо да кренемо у проналажење
песама мултикултуралног... новопазарског краја које могу преузети функцију
модела и наменских песама у њему. То је било могуће само путем истраживања
које је имало за циљ стварање основног музичког материјала који задовољава
методичке критеријуме за поставку елементарне музичке писмености. Методом
теоријске анализе релевантне литературе музичке писмености и музичке грађе
новопазарског краја (етномузиколошких записа песама) створили смо
претпоставку за могућност креирања музичке грађе која задовољава методичке
критеријуме (материјал на коме могу да се решавају проблеми везани за наставу
елементарне музичке писмености). С обзиром да се музички матерњи језик
новопазарског краја временом мењао потребно је било установити и присутност
методички примењивих песама и кратких говорних форми у свести деце.
Резултати истраживања показали су да одређене песме новопазарског краја (уз
извесна прилагођавања) и кратке говорне форме могу преузети функцију
елементарног музичког описмењавања ученика млађих разреда основне школе, те
да је већина њих још увек присутна у свести локланог становништва. У складу са
резултатима истраживања музичког матерњег језика новопазарског краја начињен
је концептуални оквир музичке грађе која је у функцији поставке елементарне
музичке писмености на народним основама овог краја са свим особеностима
мултикултуралне средине.
The primary music literacy is a skill of an individual to sing/play correctly and
write down music that is heard, with no pauses in its understanding. Its establishment
represents a long and complex process, where it is the most difficult to set two tones
characteristics- its altitude (melody and harmony), and its duration (rhythm). These two
characteristics are tightly connected with music and speech characteristics of an areaaltitude
with melody and tonal bases/ scales of songs, and duration with the songs
rhythm, dancing and speech rhythm (Vasiljevic, Z., 1991). Therefore, folk songsmodels
and dedicated songs, and also speech clichés (chants/nursery rhythms, proverbs,
riddles), are key contents in a sound establishment with a melodic-rhythmical issue of
the starting setting of music literacy. Since the knowledge from methodology of Music
Culture teaching and Psychology should be established on sound bases of a music
mother tongue of the area where teaching is being performed, we hav...e decided to start
in finding songs of the multicultural Novi Pazar area that can overtake a function of a
model and dedicated songs in it.
It has been possible only through a research that has had for its aim a creation of
the primary music material that satisfies methodological criteria for establishment of the
primary music literacy. With the method of a theoretical analyze of a relevant literature
music literacy and music material of Novi Pazar area (ethno-music recordings of songs),
we have created an assumption for a possible creation of the music material (the
material where issues can be solved related to the primary teaching of music literacy).
Since music mother tongue of Novi Pazar area has been changed by the time, it has also
been necessary to establish the presence of methodologically applied songs and short
speech forms to the awareness of the local population. The research results have shown
that certain songs of Novi Pazar area (with certain modifications) and short speech
forms can overtake the function of the primary music literacy of lower grades pupils of
a Primary School, and thus, most of them are still present in the awareness of the
children. Pursuant to the research results of the music mother tongue of Novi Pazar
area, it has been made a conceptual framework of music material that is in the function
of the primary music literacy in the folk bases of this area, with all its specifics of the
multicultural area.