Приказ основних података о дисертацији

Significance of preventive exercises for developing motor abilities and morphological characteristics of lower classes primary school students

dc.contributor.advisorMartinović, Dragan S.
dc.creatorBranković, Dragan S.
dc.date.accessioned2016-12-30T16:10:21Z
dc.date.available2016-12-30T16:10:21Z
dc.date.available2020-07-03T09:26:21Z
dc.date.issued2016-09-29
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7271
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=4292
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:14073/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:14235/bdef:Izvestaj/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48471567
dc.description.abstractИстраживање је спроведено са циљем да се испитају ефекти реализације програмских садржаја наставе физичког васпитања – превентивног вежбања, на моторичке способности ученика IV разреда основне школе. Експерименталним путем ће се испитати утицај програма превентивног вежбања на моторичке способности и морфолошки статус ученика. Узорак испитаника изведен је из популације ученика четвртих разреда основне школе, узраста 10 година ± 6 месеци (9,06 – 10,07 година). Истраживањем је било обухваћено 285 ученика, подељених у два субузорка: 105 испитаника (51 дечак и 54 девојчица) основних школа „Краљ Петар Први“ и „Сава Шумановић“, који су чинили експерименталну групу и 180 испитаника (89 дечак и 91 девојчица) основне школе „Бранко Ћопић“, који су чинили контролну групу. За потребе овог истраживања користили смо варијабле које дефинишу морфолошки и моторички антрополошки простор. Моролошки простор је био процењен на основу 14 варијабли за процену лонгитудиналне и трансверзалне димензионалности скелета, за процену волумена и масе тела и поткожног масног ткива. За процену моторичких способности код деце млађег школског узраста коришћено је 8 стандардизованих моторичких тестова, из „EUROFIT“ батерије тестова. Након спроведеног експерименталног третмана и одговарајуће статистичке процедуре, у морфолошком простору су утврђене статистички значајне разлике на већини морфолошких варијабли, како код експерименталне, тако и код контролне групе. Утврђене разлике су резултат раста и развоја у овом узрасту и не могу се приписати утицају програма превентивног вежбања. У моторичком простору се, након реализације експерименталног програма, може констатовати да не постоје статистички значајни ефекти који су последица програма превентивног вежбања. Узрок недовољне ефикасности може бити недовољна учесталост вежбања, кратак период примене третмана или сам садржај програма превентивног вежбања. Може се констатовати и да су полне карактеристике значајно изражене у корист дечака у IV разреду основне школе. Девојчице имају статистички значајно боље скорове само на варијабли за процену флексибилности, док резултати свих осталих моторичких тестова указују на боље вредности код дечака, без обзира на то да ли су учествовали у програму превенривног вежбања. Такође, констатована је повезаност одређених морфолошких варијабли, пре свега волумена и поткожног масног ткива са моторичким спсобностима брзине, снаге и аеробне издржљивости. На основу добијених резултата истраживања може се констатовати да програм превентивног вежбања недовољно подстицајно утиче на побољшање резултата моторичких способности ученика IV разреда основне школеsr
dc.description.abstractThe research has been conducted for the purpose of studying effects of realisation of Physical Education Curriculum, preventive exercising, on motor abilities of the 4th grade students of the primary school. Experimental method has been used for examining the influence of the programme of preventive exercising on motor abilities and morphological status of students. The sample of the interviewees has been taken from the students’ population of the 4th grade of the primary school, age 10 years ± 6 months (9.06 – 10.07 years). There were 285 students included, divided into two sub-samples: 105 interviewees (51 boys and 54 girls) of the primary schools “Kralj Petar Prvi” and “Sava Šumanović“, who formed an experimental group and 180students (89 boys and 91 girls) of the Primary school “Branko Ćopić“, who formed the control group. For the purpose of this research, we used variables, which define morphological and anthropological area. Morphological area was estimated according to 14 variables for estimation for the longitude and transversal dimension of the skeleton, for estimation of volume and body weight and under skin fat tissue. For the purpose of estimation motor abilities of children of lower school age, we used eight standardised motor test from “EUROFIT“ test battery. After the completed experimental programme and suitable statistical procedure, in the morphological area, there were statistically significant differences determined, concerning most morphological variables, both in experimental and control group. Determined differences are the result of growth and development in this age and cannot be the result of the programme of preventive exercising. In motor area, after the realisation of the experimental programme, we can conclude that there are no statistically significant effects, which are the result of preventive exercising. The Драган Бранковић 7 reason for insufficient efficiency can be insufficient frequency of exercising, short period of application of the treatment of the very contents of the programme of preventive exercising. We can conclude that gender characteristics of boys are significantly improved in thefourth grade of the primary school. Girls have statistically better scores only at the variables for estimation of flexibility, whereas the results of all the other motor tests show better results of boys, no matter whether they had participated in the programme of preventive exercising. Connection of certain morphological variables, first of all volume and under skin fat tissue for motor activities of speed, strength and aerobic sustainability were found out. Based on the given results of the research, we can conclude that the programme of preventive exercising insufficiently stimulates improving the results of motor abilities of the students of the 4th grade of the primary school.en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Учитељски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectфизичко васпитањеsr
dc.subjectPhysical educationen
dc.subjectpostural statusen
dc.subjectpreventive exercisingen
dc.subjectmotor abilitiesen
dc.subjectlower primary school ageen
dc.subjectprimary schoolen
dc.subjectпостурални статусsr
dc.subjectпревентивно вежбање моторичке способностиsr
dc.subjectмлађи школски узрастsr
dc.subjectосновна школаsr
dc.titleЗначај превентивних вежбања за развој моторичких способности и морфолошких карактеристика код ученика млађих разреда основне школеsr
dc.title.alternativeSignificance of preventive exercises for developing motor abilities and morphological characteristics of lower classes primary school studentsen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY
dcterms.abstractМартиновић, Драган С.; Бранковић, Драган С.; Značaj preventivnih vežbanja za razvoj motoričkih sposobnosti i morfoloških karakteristika kod učenika mlađih razreda osnovne škole;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/19049/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/19048/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/19049/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/19048/Disertacija.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_7271


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији