Методички приступ усвајању морфолошких облика речи
Methodological approaches in the acquisition of morphological word forms
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
У првом делу рада се најпре полази од теоријских основа за усвајање језика и даје се преглед релевантних стручних, теоријских и методичких проучавања усвајања језика, језичких појмова и правила. Полазна теоријска основа за разматрање теме јесу научне и стручне студије које се баве лингвистиком, психолингвистиком, развојном психологијом, социолингвистиком еминентних страних и домаћих аутора. Сагледавају се унутрашњи и спољашњи фактори значајни за развој говора деце, утицај породичне средине на развој говора деце и утицај социокултурног окружења на граматички развој деце предшколског узраста и даје се преглед теорија о усвајању језика. Посебно се разматра усвајање појмова и правила у контексту теорија учења и наставе, затим се сагледавају мисаони процеси при усвајању појмова у настави морфологије, као и интуитивно усвајање појмова и правила из морфологије на млађем узрасту.
У другом делу рада даје се преглед релевантне лингвистичке и методичке литературе предвиђене за усвајање морфолошко...г система код деце у предшколском периоду и граматичких категорија у млађим разредима основне школе. Након прегледа обраде појединих морфолошких појмова, односно граматичких категорија у граматикама намењеним средњошколском узрасту, сагледана је и њихова интерпретација у граматикама за основну школу. Тако су на овај начин истакнута најмање два нивоа учења граматичких категорија које ученици треба да савладају након првог четворогодишњег циклуса. Дат је и преглед појединих специфичних проблема при усвајању морфолошког система код деце у предшколском периоду и, посебно, у настави морфологије који је запажен и истакнут у досадашњим лингвистичким и методичким студијама...