Заштита културног наслеђа у међународном праву
Protection of cultural heritage in international law
Author
Ležaja, ŽeljkoMentor
Knežević, VesnaCommittee members
Dragićević Šešić, Milena
Radivojević, Zoran

Hrnjaz, Miloš
Metadata
Show full item recordAbstract
Пратећи напредак у развоју мисли и схватању значаја културног наслеђа
за човечанство, које је од времена хуманизма и ренесансе препознато као наслеђе
које свима припада, имамо у развоју међународног права тенденцију да се и
заштита тог наслеђа укључи у међународноправнип поредак. У процесу
стварања институционализованог облика међународне сарадње у различитим
областима друштвеног живота кроз оснивање међународних организација,
након Другог светског рата се оснива Унеско, агенција Уједињених нација за
образовање, науку и културу, чија је једна од функција да обезбеђује очување и
заштиту културног наслеђа, као и да у том смислу даје препоруке за усвајање
међународноправних инструмената. Конвенције о културном наслеђу, усвојене
под окриљем Унеска, предмет су анализе у овој дисертацији.
За разумевање међународноправног режима заштите културног наслеђа,
неопходно је упознати се са међународноравним оквиром и принципима
међународног права, а затим се прави историјски преглед развоја идеје о
...културном наслеђу као заједничком наслеђу свих и међународноправних норми
којима се оно настоји заштити. Након тога се посебно бавимо питањем
дефиниције културног наслеђа, будући да се она разликује од конвенције до
конвенције.
У главном делу дисертације, најпре се анализирају инструменти
међународног права којима се културно наслеђе штити у оружаном сукобу, пре
свега Конвенција о заштити културних добара у случају оружаног сукоба из
1954. године и њена два протокола, али и други иснтрументи међународног
хуманитарног права који се односе на заштиту културног наслеђа. Посебно се
указује на конвенционални режим којим се настоји успоставити равнотежа
између принципа војне потребе и заштите културног наслеђа, као и на
прописане мере заштите и поштовања тог наслеђа, у миру и у рату. Указује се и
на значај режима посебне и побољшане заштите за културно наслеђе од највеће
важности за човечанство, којима се настоји спречити да заштићени објекти
страдају у војним операцијама за време сукоба, као и процедуре предвиђене за
iii
транспорте културних добара.
The developments in understanding the significance of cultural heritage for
mankind, which since the Renaissance times has been recognized as the heritage
belonging to all, have been accompanied by the tendency to integrate the protection of
that heritage into international legal order. In the process of creation of
institutionalized forms of international cooperation in different areas of social life
through the establishment of international organisations, the aftermath of WWII sees
the founding of the UNESCO, the UN agency for education, science and culture,
whose function, among others, is to ensure the preservation and protection of cultural
heritage and to give recommendations for the adoption of international legal
instruments which should serve that purpose. The conventions on cultural heritage,
adopted under the UNESCO auspices, are the subject matter analysed in this thesis.
In order to understand the international legal regime which regulates the
protection of cultural herit...age, it is necessary to first present the international legal
framework and principles of international law, as well as a historical overview of the
development of the idea of cultural heritage as a common heritage of all people аnd of
the international norms intended for its protection. After that we shall specifically deal
with the definition of cultural heritage, as it differs from one convention to the other.
The most substantial part of the thesis is dedicated to the analysis of the
international legal instruments regulating the protection of cultural heritage in armed
conflict: the Convention for the Protection of Cultural Property in the Event of Armed
Conflict of 1954 and its two Protocols in the first place, but also other instruments of
international humanitarian law dealing with the protection of cultural heritage.
Particular emphasis is placed on the conventional regime aiming to set a balance
between the principle of military necessity and the protection of cultural heritage, and
the measures prescribed to protect and respect that heritage in peace time and in war.
The importance of the regime of special and enhanced protection of cultural heritage
of utmost importance for mankind, aiming to prevent destruction or damage to
protected objects in military operations and prescribing procedures for their transport,
is further underlined. The issues of import and export of movable cultural heritage
from occupied territories are particularly regulated in an attempt to prevent
unprecedented looting and seizure of works of art and other antiquities in the period
of WWII.